W czwartek, 19 kwietnia, 2018 roku w Szczecińskim Parku Przemysłowym na pochylni Wulkan Nowy miało miejsce wodowanie częściowo wyposażonego statku rybackiego Ora et Labora o masie wodowania ok. 260 ton. Wodowania dokonano przez przeniesienie z placu montażowego przy pochylni do wody przez pochylniową suwnicę bramową.
Zwodowana jednostka została zbudowana - jako częściowo wyposażona - przez stocznię PTS Ltd. ze Szczecina na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego i z wykorzystaniem pewnych jego usług (np. malowania w komorze malarskiej byłej Stoczni Szczecińskiej).
Szczeciński Park Przemysłowy używa nazwy Stocznia Szczecińska, ale w Krajowym Rejestrze Sądowym nie dokonano jeszcze zmiany wpisu firmy w części dotyczącej jej nazwy.
Ora et Labora ("Módl się i pracuj"), to trawler o długości 23,95 m, o stoczniowym symbolu budowy NB42 według PTS Ltd. oraz BN332 według duńskiej stoczni Vestvaerftet ApS z Hvide Sande, należąca do projektanta okrętów Ove Kristensen'a, na zamówienie której powstał w Szczecinie częściowo wyposażony statek.
Jednostka jest wyposażona do prowadzenia połowów ryb płastugowatych, skorupiaków różnymi metodami, m.in. jako trawler rufowy i wytykowy (beam trawler) oraz w systemach twinrig i quadrig.
Kooperatywa armatorów Oostzee BV (firma z Urk, należąca do Jelle de Vries z synem Andries) i Nienhuis Beheer BV (z Zoutkamp (właściciele, to Hendrik Nienhuis z synem Onno) zamówiła jednostkę w stoczni duńskiej w październiku 2016 roku. W grudniu 2015 roku rodzina de Vries sprzedała swój zarejestrowany w Niemczech "eurokuter" SC 28 Lummetje. Trawler Ora et Labora przejmie po nim numer rybacki SC 28.
Nadzór nad budową w imieniu armatorów, sprawuje Herbert Westerwal z Westcoasting w IJmuiden.
PBS
Fot.: PTS Ltd, SPP (Stocznia Szczecińska)
Ora et Labora - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9826756
stoczniowe numery budowy - Vestvaerftet 332, PTS 42
tonaż pojemnościowy brutto - 170
długość całkowita - 23,95 m (według niektórych źródeł - 24,95 m oraz 23,99 m)
szerokość konstrukcyjna - 6,70 m
wysokość boczna - 3,75 m
tonaż skompensowany brutto - CGT 920
silnik napędu głównego - 1 × Mitsubishi S6B3-MPTK, 4-suwowy, nienawrotny, rzędowy, 6-cylindrowy, 135 mm × 170 mm (średnica cylindra × skok tłoka), moc MCR - 415 kW (564 KM) przy 2065 obr./min., CSR - 352kW (479 KM); (według innych źródeł - silnik Mitsubishi S6A3)
pędnik - 1 × śruba napędowa o stałym skoku, o średnicy 2,20 m, produkcji SIP Marine z Drunen, napędzana pojedynczym silnikiem napędu głównego poprzez przekładnię redukcyjną
silniki pomocnicze (zespoły prądotwórcze) - John Deere
klasyfikacja - Bureau Veritas
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.