W czwartek, 15 marca 2018 r., do Gursken w Norwegii dotarł holownik Frigga z częściowo wyposażonym promem dwustronnym Lagatun. Został on zbudowany przez gdańską stocznię Montex Shipyard na zamówienie oddziału Myklebust Verft AS grupy Kleven.
Zespół holowniczy wyruszył z Gdańska, od nabrzeża, przy którym działa zakład produkcyjny Montexu na terenie byłej Stoczni Gdańskiej, 10 marca br. (zobacz materiał video pod tekstem).
Lagatun, przekazany właśnie stoczni Myklebust przez Montex, to pierwszy (o stoczniowym numerze budowy 390) z dwóch bliźniaczych promów z napędem hybrydowym zamówionych w norweskiej stoczni przez armatora FosenNamsos Sjo AS z grupy Torghatten ASA.
Czytaj także: Stocznie norweskie - jak sobie radzi konkurent i partner polskiego przemysłu okrętowego
Druga jednostka, o stoczniowym numerze budowy 391, otrzyma imię Munken, a budowana jest, do przekazania stoczni norweskiej, jako częściowo wyposażona w zakładzie produkcyjnym Montexu w gdańskim Porcie Północnym.
Projekt promów opracowało norweskie biuro projektowo-konsultingowe Multi Maritime Design.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak; Rys.: Multi Maritime
Promy typu MM 101 FE H - charakterystyka podstawowa
stoczniowe n-ry budowy - 390 i 391
Lagatun - nr IMO 9820398 (390); Munken - nr IMO 9820403 (391)
typ statku - pasażersko-samochodowy prom fiordowy, dwustronny z napędem hybrydowym
armator / operator - FosenNamsos Sjo AS (grupa Torghatten ASA), Norwegia
projekt - MM 101 FE H
projektant - Multi Maritime Design, Norwegia
stocznia (główny kontraktujący, stocznia wyposażająca) - Yard Myklebust Verft AS (grupa Kleven), Gursken, Norwegia
stocznia (podwykonawca, budowniczy częściowo wyposażonego statku) - Montex Shipyard Dębowski Wasiołek Sp. J.
długość całkowita - 107,70 m
szerokość konstrukcyjna - 16,8 m
szerokość maksymalna - 17,20 m
wysokość boczna do pokładu głównego - 5,50 m
masa statku pustego bez wyposażenia - ok. 1200 t
nośność - ok. 750 t
tonaż pojemnościowy netto - 1100
tonaż skompensowany brutto - 6765 CGT
miejsca dla pasażerów - 390
ładowność samochodów osobowych - 130
napęd - spalinowo-elektryczny, hybrydowy (z baterią akumulatorów)
tonaż pojemnościowy brutto - 3650
klasyfikacja - DNV GL
notacja klasy - NV + 1A1, CAR FERRY B, BATTERY (POWER), EO, R4 (NOR)