Realizowana właśnie instalacja systemu BWT na masowcu PŻM Karpaty, o której niedawno informowaliśmy na Portalu Morskim, odbywa się z kluczowym udziałem biura projektowego Remontowa Marine Design & Consulting (RMDC), należącego do grupy kapitałowej Remontowa Holding.
RMDC oferuje armatorom usługi z zakresu doradztwa i inżynierii pozwalające na optymalny wybór systemów oczyszczania wód balastowych (BWT) oraz opracowuje kompleksowe projekty przebudów pozwalających na szybką instalację wybranego systemu. Bogate doświadczenie zdobyte przy realizacji wielu instalacji dla renomowanych armatorów zagranicznych oraz współpracy z wiodącymi na rynku dostawcami systemów BWT, pozwoliło RMDC zdobyć kontrakt na kompletny projekt przebudowy czterech jednostek serii "Karpaty" największego polskiego armatora - Polskiej Żeglugi Morskiej – polegający na instalacji nowoczesnego systemu oczyszczania wód balastowych Pure Ballast producenta Alfa Laval.
Czytaj także: Alfa Laval PureBallast dla statków PŻM - na pierwszym rozpoczyna się montaż
W związku z wejściem w życie Konwencji o Oczyszczaniu Wód Balastowych oraz dyrektyw siarkowych, wzrosło zapotrzebowanie na instalacje systemów BWTS (Ballast Water Treatemnt Systems) oraz instalacji płuczek spalin (tzw. scrubberów) na istniejących statkach (retrofitting).
Niemal każdy statek, to inny przypadek. RMDC, mając szerokie doświadczenie z systemami BWT, pomaga armatorom dobrać optymalny system dla danego typu jednostki oraz jej reżimu pracy w ramach opracowywania tzw. Studium Wykonalności – gdzie porównuje się kilka dostępnych systemów różnych producentów pod względem wymaganego miejsca na jednostce oraz kosztów instalacji i użytkowania.
Przy projektowaniu tak dużej przebudowy istniejących jednostek, bardzo ważne jest posiadanie dokładnej wiedzy o jej aktualnych parametrach, konstrukcji i rozplanowania wnętrza – co można uzyskać poprzez Skanowanie Laserowe przeprowadzane na jednostce będącej w normalnej eksploatacji. Dzięki temu na długo przed rozpoczęciem prac, inżynierowie są w stanie stworzyć wierną cyfrową replikę przebudowywanych rejonów jednostki (chmurę punktów), na podstawie której opracowywany jest projekt rozplanowania urządzeń (nowych, a także relokacji istniejących), przebiegu głównych rurociągów, a także plan prac demontażowych. Następnie po akceptacji armatora opracowywana jest dokumentacja klasyfikacyjna oraz komplet dokumentów warsztatowych pozwalających na sprawną prefabrykację nowych elementów przed przybyciem jednostki do stoczni a także montaż całości nowego wyposażenia podczas prac w stoczni.
Projekt przebudowy serii "Karpaty" to kolejny zrealizowany projekt instalacji BWTS w ostatnim czasie. Wśród klientów RMDC, jeśli chodzi o usługi w rzeczonym zakresie, są także renomowani armatorzy zagraniczni.
Należy do nich jeden z liderów światowych eksploatujących flotę zbiornikowców i gazowców - Teekay Shipping. Z armatorem tym Remontowa Marine Design & Consulting podpisała umowę ramową dotyczącą projektowania instalacji BWTS dla floty gazowców LNG. Polskie biuro wykonało dotąd projekty dla gazowców LNG: Galicia Spirit (137 814 m³, rok budowy 2004), Woodside Donaldson (162 617 m³, 2009), Tangguh Sago (151 872 m³, 2009) oraz zbiornikowca naftowego Pinnacle Spirit (nośność 160 391 t, zbud. w 2008 r.)
Z kolei dla armatora operującego na rynku offshore - Subsea Seven - RMDC dostarczyło studium wykonalności oraz tzw. basic design (projekt wstępny) instalacji BWTS opartej o system UV dla statku konstrukcyjnego do układania rurociągów elastycznych (construction and flex-lay vessel) o nazwie Seven Mar.
RMDC ma również podpisaną umowę ramową na realizację podobnych prac z armatorem z Wielkiej Brytanii Carisbrooke Shipping, eksploatującym wielozadaniowe statki do przewozu ładunków suchych.
Opracowane przez RMDC projekty instalacji oczyszczania wód balastowych w różnym zakresie wykorzystane zostały także m.in. na takich statkach, jak towarowe ro-ro Britannia Seaways i Suecia Seaways duńskiego armatora DFDS czy na nowo budowanych jednostkach w stoczni Remontowa Shipbuilding SA - m.in. nowoczesnego kablowca Siem Aimery.
Warto podkreślić, że wśród systemów, dla których RMDC opracowywało projekty, znajdziemy wszystkie stosowane na rynku metody oczyszczania tj. oparte na UV (promieniowaniu ultrafioletowym), jak i na procesie EC (elektro-chlorowania), a także szeroki wachlarz producentów m.in.: Alfa Laval, Envirocleanse, Headway, MMC, Ocean Saver, Optimarin, RWO-Veolia, Trojan Marinex czy Wartsila.
PBS, rel (RMDC)
"RMDC, mając szerokie doświadczenie z systemami BWT, pomaga armatorom dobrać optymalny System.
Chyba dostawca urzadzenia a nie RMDC."
2.
"Z kolei dla armatora operującego na rynku offshore - Subsea Seven - RMDC dostarczyło studium wykonalności oraz tzw. basic design (projekt wstępny) instalacji BWTS opartej o system UV"
Tak jakby dla PZM nie opartej o UV.
3.
Wrysowanie, koordynacja 3D kupionych gotowych systemow to zadanie dla kreslarzy 3D.
Mimo wszystko gratuluje.
2. To niby jak ? ALFA LAVAL sprzedaje BWTS a RMDC odpowiada za jego dzialanie dobor i skutecznosc?
Jezeli tak to jest to nieodpowiedzialne.
Oczywiscie, fundamencik, zaworek, kolanko i czy sie zmiesci RMDC zrobi.
Nie mam watpliwosci.
Cos sie nie zgadza w tym co napisalam Arus ?
Zero konkretów, jedynie opisane projekty, gdzie najnowszy z 2009 roku. Szacun.
Przynajmniej tutaj znajduje się więcej informacji niż na stronie www
Po zjadliwosci komentarzy wnioskuje, ze sukces musi byc naprawde spory :-). Widac, ze ktos najwyrazniej nie radzi sobie z konkurencja, oj nie radzi...
Skoro armatorzy wracaja do RMDC, a modyfikacje oparte na dokumentacji RMDC robi sie w roznych stoczniach, czesto posiadajacych wlasne biura, nie tylko w Remontowej, to chyba oczywiste jest, ze inzynierowie z RMDC maja przewage konkurencyjna I spory know-how.
Ciesza screeny z korordynacji, wygladaja na moje oko na Cadmatic i robia wrazenie. Oby wiecej takich newsow!
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.