Szwajcarska spółka Allseas, właściciel Pioneering Spirit - największego w świecie statku przeznaczonego m.in. do instalacji i demontażu platform wydobywczych, planuje zbudować jeszcze większą jednostkę - Amazing Grace.
Historia nowego kolosa z dwoma kadłubami nie jest nowa. Plany budowy ogłoszono jeszcze w 2014 roku, gdy Pioneering Spirit opuszczał stocznię w Korei. W tamtym czasie utrzymywano, że nowy statek będzie gotowy w 2020 roku, ale ze względu na kryzys na rynku offshore i spadające ceny ropy trzeba było zmienić koncepcję.
Pomimo niepowodzenia, Edward Heerema - właściciel Allseas, nigdy nie przestał myśleć o Amazing Grace. Koszt budowy statku wstępnie oszacowano na kwotę niemal 3 miliardów dolarów.
Podczas gdy nowy statek nadal jest tylko ideą, Reuters poinformował, powołując się na Heerema, że Allseas podejmie decyzję dotyczącą katamaranu w ciągu trzech lat.
Jeśli zostanie zbudowany, statek podwoi możliwości swojego starszego brata pod względem wielkości i udźwigu. Pioneering Spirit, obecnie statek układający rurociąg Turkish Stream na Morzu Czarnym, potrafi unieść 48 000 ton, ma 382 metry długości i 124 metry szerokości.
Przypomnijmy, że jednostka z powodzeniem zrealizowała projekt usunięcia 13 500 ton konstrukcji topsides (pokładów) platformy MOPU Yme zbudowanej dla eksploatacji złoża, w którym 20% udziałów od 2008 roku posiada Grupa LOTOS SA. Był to wstęp do rekordowej operacji pod względem ciężkości, podczas której Pioneering Spirit usunął 24 000 ton konstrukcji topsides platformy Brent Delta z Morza Północnego na początku 2017 roku.
Siostrzana jednostka Pioneering Spirit miałaby mieć długość 400 m i szerokość 160 m, z możliwością podniesienia ładunku o wadze 77 000 ton. Statek miałby obsługiwać największe platformy takie jak Gullfaks i Troll na Morzu Północnym.
Nie ma jeszcze informacji o tym, kiedy nowy statek może zacząć pracę, ani gdzie mógłby zostać zbudowany.
AL
Poniżej operacja usunięcia konstrukcji topsides platformy MOPU Yme: