Firma z polskim kapitałem inwestuje w potencjał produkcyjny i remontowy w Wielkiej Brytanii. To przykład niezbyt często spotykanych w polskiej branży morskiej bezpośrednich inwestycji zagranicznych.
Intermarine UK, firma oferująca m.in. usługi stoczniowe, inżynierskie i pośrednictwo pracy na morzu i lądzie, ujawnia plany rozwoju związane z nowym obiektem o powierzchni 2400 m². Chodzi o zakład produkcyjny i remontowy zlokalizowany w centrum portu Portland Port w Dorset, w Wielkiej Brytanii, który stworzy w ciągu najbliższych dwóch lat nawet 60 nowych miejsc pracy dla lokalnych mieszkańców.
Po ponad rocznych rozmowach i szczegółowym planowaniu, Intermarine UK podpisała 9 stycznia br. 20-letnią umowę najmu hali przemysłowej o powierzchni 2400 m² z placem roboczym o powierzchni 1090 m² i przenosi swoją brytyjską siedzibę z Bridgend do Portland Port, dawnej bazy wojskowej i - jak to określono w oficjalnym komunikacie - drugiego co do wielkości na świecie portu stworzonego przez człowieka.
Jak powiedział prezes Inter Marine Group, Sławomir Kalicki, polska spółka rozpocznie działalność od marca oferując usługi związane z naprawą statków w Portland. Dodał też, że planuje współpracę ze stoczniami w Wielkiej Brytanii i szereg usług inżynieryjnych, naprawczych i remontowych.
- Portland Port to jeden z najlepiej zlokalizowanych portów w Wielkiej Brytanii – powiedział Sławomir Kalicki. – Chcemy urozmaicić oferty dostępne na rynku i zachęcić właścicieli statków do korzystania z potencjału portu. Jego wielkość i głębokość umożliwia przyjmowanie statków różnej wielkości, od okrętów wojennych przez statki wycieczkowe (największe - podobne do największych zawijających do Gdyni - red.) po promy i zbiornikowce. Ponadto widzimy ogromny potencjał w lokalnych pracownikach, a my aktywnie poszukujemy wykwalifikowanych inżynierów morskich i zachęcamy do nawiązywania kontaktu - dodał.
- To wspaniała wiadomość dla Portland Port i lokalnej gospodarki, że Inter Marine Group zdecydowała się zlokalizować swoją siedzibę właśnie w Portland Port – powiedział prezes Portland Port, Bill Reeves. Intermarine UK oferuje nowe miejsca pracy i kolejne w perspektywie, gdy nowy zakład produkcyjny się zadomowi i rozwinie. Życzymy im wszelkich sukcesów w nowym przedsięwzięciu i oczekujemy długiej i owocnej współpracy – dodał.
Jak mówił Sławomir Kalicki, Intermarine UK zakupiło wiele nowych urządzeń do nowego obiektu, w tym sterowaną numerycznie wycinarkę plazmową, praso-giętarkę i giętarkę trój-walcową oraz inne maszyny do obróbki i prefabrykacji stali. Na wyposażeniu hali jest m.in. suwnica o unosie 40 ton.
Wprowadzenie zakładu do eksploatacji, po uruchomieniu wszystkich maszyn i urządzeń spodziewane jest w marcu 2018.
Inter Marine Group, z siedzibą w Gdyni, to firma z niemal 30-letnim doświadczeniem w branży morskiej i 10-letnim w inżynierii morskiej. Współpracuje ze stoczniami w całej Wielkiej Brytanii, w tym BAE, Babcock, Cammell Laird, Fergusons i A&P m.in. przy tak ciekawych i znaczących projektach, jak budowa nowych lotniskowców Royal Navy typu "Queen Elisabeth".
Jak powiedział Sławomir Kalicki, jeśli chodzi o nowe usługi, to zostaną skoncentrowane na produkcji, prefabrykacji, spawalnictwie i usługach elektrycznych. Obejmuje to m.in. naprawy kadłubów, pokładów, systemów rurarskich, projektowanie, instalacje i modernizacje.
- Będziemy ponadto oferować usługi mechaniczne, w tym przeglądy pomp i zaworów oraz modernizacje siłowni. Co więcej, możemy dokonać modernizacji systemów elektryczych, a także wykonać bramy, relingi, klatki schodowe i zejściówki.
Polem dla rozwoju firmy w obszarach budownictwa okrętowego i fabrykacji konstrukcji offshore może być budowa nadbudówek. Transport większych sekcji z nowej hali Intermarine planowany jest na nabrzeże głębokowodne, gdzie jest także dodatkowy plac do wykorzystania przy składaniu konstrukcji.
Jak dodaje Kalicki, innym ważnym obszarem, w którym zamierza działać firma, są usługi w zakresie budowy i instalacji systemów uzdatniania wód balastowych. - Stało się to ogromnym wyzwaniem dla armatorów, ponieważ od końca 2017 roku statki są zobowiązane do dostosowania się do nowych zasad zarządzania wodami balastowymi Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) oraz zaostrzonych wymagań US Coas Guard. Na rynku dostępne są różne rozwiązania i systemy mające swoje zalety i wady. Służymy armatorom rozwiązaniami i poradami na temat wyboru najlepszych systemów do zainstalowania w ich konkretnym przypadku – dodał.
Ponadto Intermarine UK będzie dostarczać z Portlant części zamienne dla silników okrętowych m.in. takich producentów, jak Wartsila, Cegielski, Sulzer, MAN, B&W i Cummins, pomp Hydroster IMO, separatorów (odolejaczy) Alfa Laval i Westfalia, a także turbosprężarek ABB, Napier i WSK oraz sprzętu pralniczego Primusa i Lavamaca.
Portland Port - fakty:
• Portland to port handlowy położony w Dorset na południowym wybrzeżu Wielkiej Brytanii. Portland Port funkcjonował jako baza dla Królewskiej Marynarki Wojennej przez prawie 150 lat, od połowy XIX wieku do 1996 roku, kiedy został sprywatyzowany i przejęty przez Grupę Langham. Zarząd portu Portland przejął później funkcję ustawowego organu portowego w 1998 roku;
• Od tego czasu port przekształcił się w kwitnący port handlowy, który obsługuje statki wycieczkowe, ładunki, a także utrzymuje silny związek z Royal Navy i flotą pomocniczą marynarki - Royal Fleet Auxiliary;
• Pod parasolem Portland Port Group znajdują się dwie odrębne jednostki: Portland Port Ltd i Portland Harbor Authority Ltd;
• Port i jego najemcy to główny pracodawca w lokalnej gospodarce;
• Bliskość portu do szlaków żeglugowych w Kanale Angielskim (La Manche) stanowi idealną lokalizację dla statków zarówno pod względem odległości, jak i czasu podróży;
• Rozległy kompleks falochronów chroni port przed południowymi i południowo-zachodnimi wiatrami i niekorzystnymi warunkami pogodowymi;
• Portland Port oferuje bezpieczny, osłonięty i głęboki port, co czyni go doskonałym wyborem dla wszystkich statków, od małych jachtów po jedne z największych statków wycieczkowych na świecie.
Kluczowe cechy portu:
• Nieruchomości o powierzchni prawie 200 ha i akweny o powierzchni 2400 hektarów;
• Ponad 2000 m łącznej długości nabrzeży;
• 11,6 m głębokości przy nabrzeżu;
• 6 wyznaczonych miejsc kotwiczenia w porcie zewnętrznym z głębokościami zakotwienia do 20 metrów;
• 9 wyznaczonych punktów kotwiczenia w wewnętrznym porcie z głębokościami zakotwienia do 15 metrów;
• Znikome ograniczenia szerokości i zanurzenia, przy wejściu do portu o szerokości 210 m i głębokości do 12,4 m;
• Port ma najlepsze warunki w regionie do inspekcji podwodnych i przejrzystość wody na poziomie 10 m;
• Pilotaż i holowanie dostępne 24/7.
AL, PBS, rel (Intermarine UK, Portland Port)
Na jednym ze zdjęć poniżej - Bill Reeves, CEO, Portland Port i Sławomir Kalicki, prezes grupy Inter Marine, do której należy Intermarine UK.