Przy nabrzeżu Zdobywców Kołobrzegu w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA zacumowała Stena Scandinavica, jeden z największych promów pasażersko-samochodowych we flocie renomowanego, szwedzkiego armatora Stena Line.
Prom, o długości 243 m, szerokości 29,3 m, tonażu pojemnościowym brutto liczącym 57,958 jednostek, długości linii ładunkowej 3800 m, mogący zabrać na pokład 1300 pasażerów i 300 samochodów, operuje na linii Gothenburg (Szwecja) - Kilonia (Niemcy). Został zbudowany w 2003 r. w południowo-koreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries jako Stena Britannica II.
To kolejna wizyta tego promu w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA. W 2010 roku trafił tu pod nazwą Stena Britannica na przebudowę o dużym zakresie. Na promie dobudowano wtedy m.in. 100 nowych kabin pasażerskich, zmieniono na bardziej nowoczesną aranżację przestrzeni publicznej - restauracji, barów, kuchni. Stocznię prom ten opuścił już z nową nazwą na burcie.
Z kolei w marcu 2014 roku w Remontowej SA zainstalowano na tym statku nową, 90-tonową gruszkę dziobową. Natomiast dwa lata temu stoczniowcy w ekspresowym tempie przeprowadzili remont awaryjny.
W tym roku, najważniejszym punktem w harmonogramie remontu tej jednostki jest instalacja scrubbera (tzw. płuczki spalin). To cały system, radykalnie ograniczający emisję siarki do atmosfery w spalinach generowanych przez silniki statku.
Montaż płuczek spalin redukujących zawartość siarki w paliwie do 0,1% wymusiła tzw. dyrektywa siarkowa Unii Europejskiej (Załącznik VI do Konwencji MARPOL 73/78). Nakłada ona na armatorów obowiązek redukcji zawartości siarki od stycznia 2015 r. z obecnego 1 proc. do 0,1 proc. w paliwach wykorzystywanych przez statki pływające na wodach Morza Bałtyckiego, Morza Północnego i Kanału La Manche.
Do tej pory Remontowa SA wykonała ponad 40 takich instalacji na kilkudziesięciu statkach czołowych armatorów europejskich.
Stena Line od kilku lat podejmuje proekologiczne działania na szeroką skalę, systematycznie wdrażając na swoich statkach technologie bardziej przyjazne dla środowiska. Są to m.in. scrubbery, ekologiczne rodzaje napędu, czy też montaż bardziej opływowych gruszek dziobowych, które zmniejszają zużycie paliwa. Znaczącą liczbę takich projektów szwedzki operator zleca właśnie stoczni Remontowa SA.
Przypomnijmy, że oprócz wspomnianej wyżej przebudowy promu Stena Britannica (obecna nazwa: Stena Scandinavica) stocznia ta w 2011 realizowała m.in. przebudowę promu Stena Hollandica, na którym także dobudowano nowe pokłady pasażerskie, a także operujących na tzw. przelotach nocnych jednostek Superfast VII i Superfast VIII, które zmodyfikowano dla potrzeb rejsów dziennych, poprzez zmianę aranżacji i wyposażenia wnętrz.
Z kolei w roku 2014 Remontowa SA przebudowała prom Stena Germanica przystosowując go do zasilania metanolem. To bezbarwne biodegradowalne paliwo, które można wytwarzać z gazu naturalnego, węgla, biomasy, a nawet CO2, ograniczające emisję siarki o 99%, azotu o 60%, a dwutlenku węgla o 25% w porównaniu z obecnie używanym paliwem statkowym.
IG, GL
Zdjęcia: Ireneusz Gradkowski
P.S. Co to jest: "Powót"?
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.