Stocznie, Statki

Holenderska grupa stoczniowa Damen uzyskała zatwierdzenie od towarzystwa klasyfikacyjnego dla pierwszej w świecie śruby napędowej wytworzonej metodą drukowania przestrzennego. 

Śruba napędowa - WAAMpeller - została zatwierdzona przez międzynarodowe towarzystwo klasyfikacyjne Bureau Veritas po siedmiu miesiącach współpracy z pięcioma firmami i instytucjami: RAMLAB, Promarin, Autodesk, Bureau Veritas i Damen. Jej prototyp, który stworzono w sierpniu, zainstalowano na jednostce roboczej / małym holowniku Damen Stan Tug Boat 1606 do testów w Dordrecht w Holandii. Samą śrubę wykonano z 298 warstw stopu niklu i brązu. 

Testowanie śruby odbyło się 20 listopada z udziałem wszystkich partnerów uczestniczących w projekcie. Program badań obejmował testy uciągu, zatrzymania zderzeniowego i próby prędkości. Podczas testu hamowania awaryjnego, zespół specjalistów obserwował działanie śruby przy nagłym przejściu z biegu cała naprzód do cała wstecz. Jest to największe obciążenie, jakiego może doznać śruba napędowa statku.

Allard Castelein, dyrektor generalny Port of Rotterdam podkreślił rolę, jaką druk 3D może mieć dla przyszłości przemysłu okrętowego. - Ten projekt pokazał potencjał technologii, jaką jest druk przestrzenny, w produkcji komponentów statków. Będziemy kontynuować nasze badania w tym bardzo ekscytującym obszarze - przyznał Castelein. 

AL

Fot., video: Damen

0 koszta
Hmm, ciekawe ile kosztowała taka śruba, czy się wogóle opłaca ta metoda i przypuszczam że szlifierz miał o wiele więcej roboty niż przy normalnej metodzie.
10 grudzień 2017 : 17:31 biss | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter