Do Szczecina dotrzeć ma dzisiaj, płynący z norweskiego Storebø, wielozadaniowy holownik offshore, który do niedawna nosił nazwę Skandi Møgster. W bieżącym miesiącu zmienił właściciela.
W Szczecinie przejdzie remont lub przebudowę. Zacumować ma wstępnie na krótko przy nabrzeżu Wulkan lub Drzetowskim w rejonie byłej Stoczni Szczecińskiej (w Szczecińskim Parku Przemysłowym).
Potem przenieść się ma na nabrzeże Arsenał (w rejon Stoczni Południe), gdzie prawdopodobnie przejedzie remont lub przebudowę.
Jak poinformował w ostatnich dniach dotychczasowy właściciel statku, DOF ASA, sprzedał on i przekazał w dniu 21 listopada nowemu armatorowi serwisowiec AHTS Skandi Møgster. W oficjalnym komunikacie, nie ujawniającym nazwy nabywcy, firma wyjaśnia, że sprzedaż statku jest zgodna ze strategią DOF Group, według której wysprzedaje on obecnie najstarszą część floty. Teraz we flocie DOF pozostał już tylko jeden statek zbudowany przed rokiem 2000 - PSV Skandi Marstein z 1996 roku.
Z rozeznania Portalu Morskiego wynika, że nowym właścicielem sprzedanego właśnie przez DOF statku jest norweski armator - Olsen Gruppen AS. Armatorem zarządzającym i operatorem będzie Fruholmen AS (spółka zależna Olsen Gruppen), a za zarząd techniczny statku, przemianowanego na Sar Loke, odpowiadać będzie Hoyland Offshore AS.
Olsen Gruppen zajmuje się w ostatnich latach rybołówstwem i we flocie, poza nowym nabytkiem - Sar Loke, wszystkie pozostałe statki (w liczbie pięciu) to jednostki rybackie. Również Fruholmen AS, poza Sar Loke, ma w zarządzie tylko statki rybackie (dwa).
Skandi Møgster od połowy czerwca bieżącego roku był wyłączony z eksploatacji ("odstawiony na sznurek"), z miejscami postoju w Bergen, Haugesund i Kopervik. Wcześniej (prawdopodobnie już od 2011 roku) realizował serię umów czarterowych na rzecz Total Austral SA na wodach argentyńskich.
Sar Loke (nr IMO 9166613), to wielozadaniowy holownik i serwisowiec offshore (AHTS) zbudowany, kosztem 26,14 mln USD, w 1998 roku, w stoczni Kvaerner Kleven AS w Ulsteinvik.
Charakteryzuje się tonażem pojemnościowym brutto 2598 jedn. i nośnością 2752 t., długością całkowitą 73,75 m, szerokością konstrukcyjną 16,40 m, wysokością boczną 8,00 m i zanurzeniem 6,88 m oraz mocą napędu głównego 11 040 kW (15 010 KM) oraz uciągiem na palu równym 192 T.
Sar Loke (ex Skandi Møgster) jest przedstawicielem serii statków projektu KMAR 404 AHTS (autorstwa Kvaerner Maritime).
PBS
Fot., Rys.: DOF ASA
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.