Rejon Bałtyku niemal zawsze - od początku wyodrębnienia się typu statku, jakim jest prom pasażerski z częścią ładunkową poziomego ładowania (pierwszymi promami ro-ro były promy kolejowe) wyznaczał nowe trendy projektowe i przekraczał kolejne bariery w projektowaniu i budowie promów.
Ujawniony na początku lipca kontrakt na projekt i wsparcie budowy nowego promu dla Viking Line utwierdza pozycję biura projektowo-konsultingowego Deltamarin, posiadającego ważny oddział w Polsce, jako lidera sektora nowoczesnych projektów promów Bałtyckich.
Wcześniejsze doświadczenie w projektach dla takich armatorów jak Tallink/Silja (Tallink Star, Tallink Mega Star), Viking Line (Viking XPRS), Stena Line (Stena Trader); Fjordline (Stavangerfjord); P&O Ferries (Spirit of Britain) czy jednostki na połączenie pomiędzy miastami Vaasa oraz Umea było istotnym czynnikiem w zdobyciu kolejnych, aktualnie realizowanych kontraktów. Duża część tych projektów jest lub będzie realizowana również w polskim biurze firmy w Gdańsku. Wspólnym projektem była m.in jednostka Tallink Mega Star. Obecnie fińsko-polskie zespoły pracują zarówna nad projektem promu dla duńskiego Mols Linien jak i dla szwedzkiej Stena Line (choć nie jest pewne czy akurat wszystkie te jednostki trafią na bałtyckie połączenia - przynajmniej jeden został już wyczarterowany przez Brittany Ferries i będzie kursował w Kanale Angielskim). Wiadomo już, że również wspomniana jednostka o napędzie LNG dla Viking Line będzie przedsięwzięciem z dużym udziałem polskich inżynierów. Warto przy okazji zaznaczyć, że udział konstruktorów z Trójmiasta nie ogranicza się do wykonania i koordynacji dokumentacji roboczej. Bardzo często zarówno dokumentacja techniczna, jak i obliczenia wytrzymałościowe czy statecznościowe wykonywane są także w Polsce.
Deltamarin w rejonie Morza Bałtyckiego to również wieloletnia współpraca z takimi stoczniami jak Meyer Turku, czy ostanie partnerstwo z niemiecką MV Werften. Ponadto najbardziej ekologiczny masowiec, który będzie pływał po Bałtyku to również projekt Deltamarin - zwodowana w ostatnich dniach Viikki dla armatora ESL to napędzany gazem statek projektu B.Delta26LNG. Z kolei polski armator - PŻM - zaczął już odbierać ze stoczni w Chinach statki z serii według projektu B.Delta37 - nowoczesne masowce udźwigowione handy size.
Na targach Baltexpo 2017 (gdzie przedstawicieli Deltamarin spotkać można na stoisku 3.11), prezentowana będzie także propozycja inżynierów z gdańskiego biura firmy - wielozadaniowy statek śródlądowy. Projekt o nazwie DeltaBreaker łączy w sobie cechy holownika, lodołamacza oraz pchacza, zapewniając jednocześnie przestrzeń na inne potencjalne zastosowania. Dla nowatorskiej jednostki przewidziano napęd na skroplony gaz (LNG).
rel (Deltamarin)