Stocznie, Statki

Rejon Bałtyku niemal zawsze - od początku wyodrębnienia się typu statku, jakim jest prom pasażerski z częścią ładunkową poziomego ładowania (pierwszymi promami ro-ro były promy kolejowe) wyznaczał nowe trendy projektowe i przekraczał kolejne bariery w projektowaniu i budowie promów.

Ujawniony na początku lipca kontrakt na projekt i wsparcie budowy nowego promu dla Viking Line utwierdza pozycję biura projektowo-konsultingowego Deltamarin, posiadającego ważny oddział w Polsce, jako lidera sektora nowoczesnych projektów promów Bałtyckich. 

Wcześniejsze doświadczenie w projektach dla takich armatorów jak Tallink/Silja (Tallink Star, Tallink Mega Star), Viking Line (Viking XPRS), Stena Line (Stena Trader); Fjordline (Stavangerfjord); P&O Ferries (Spirit of Britain) czy jednostki na połączenie pomiędzy miastami Vaasa oraz Umea było istotnym czynnikiem w zdobyciu kolejnych, aktualnie realizowanych kontraktów. Duża część tych projektów jest lub będzie realizowana również w polskim biurze firmy w Gdańsku. Wspólnym projektem była m.in jednostka Tallink Mega Star. Obecnie fińsko-polskie zespoły pracują zarówna nad projektem promu dla duńskiego Mols Linien jak i dla szwedzkiej Stena Line (choć nie jest pewne czy akurat wszystkie te jednostki trafią na bałtyckie połączenia - przynajmniej jeden został już wyczarterowany przez Brittany Ferries i będzie kursował w Kanale Angielskim). Wiadomo już, że również wspomniana jednostka o napędzie LNG dla Viking Line będzie przedsięwzięciem z dużym udziałem polskich inżynierów. Warto przy okazji zaznaczyć, że udział konstruktorów z Trójmiasta nie ogranicza się do wykonania i koordynacji dokumentacji roboczej. Bardzo często zarówno dokumentacja techniczna, jak i obliczenia wytrzymałościowe czy statecznościowe wykonywane są także w Polsce.

Deltamarin w rejonie Morza Bałtyckiego to również wieloletnia współpraca z takimi stoczniami jak Meyer Turku, czy ostanie partnerstwo z niemiecką MV Werften. Ponadto najbardziej ekologiczny masowiec, który będzie pływał po Bałtyku to również projekt Deltamarin - zwodowana w ostatnich dniach Viikki dla armatora ESL to napędzany gazem statek projektu B.Delta26LNG. Z kolei polski armator - PŻM - zaczął już odbierać ze stoczni w Chinach statki z serii według projektu B.Delta37 - nowoczesne masowce udźwigowione handy size.

Na targach Baltexpo 2017 (gdzie przedstawicieli Deltamarin spotkać można na stoisku 3.11), prezentowana będzie także propozycja inżynierów z gdańskiego biura firmy - wielozadaniowy statek śródlądowy. Projekt o nazwie DeltaBreaker łączy w sobie cechy holownika, lodołamacza oraz pchacza, zapewniając jednocześnie przestrzeń na inne potencjalne zastosowania. Dla nowatorskiej jednostki przewidziano napęd na skroplony gaz (LNG). 

rel (Deltamarin)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter