Stocznie, Statki

Uroczyste podniesienie bandery na nowoczesnym niszczycielu min Kormoran planowane jest na 28 listopada przy nabrzeżu Pomorskim.

Ten dzień wybrano nieprzypadkowo. Jest to 99. rocznica utworzenia nowożytnej Marynarki Wojennej w Polsce, na mocy dekretu wydanego przez Józefa Piłsudskiego. To również 390. rocznica zwycięskiej bitwy pod Oliwą będącej największym osiągnięciem floty z czasów I Rzeczypospolitej. 

Kormoran to pierwszy nowy okręt zbudowany w polskiej stoczni od początku lat 90. ubiegłego wieku. Nowoczesny niszczyciel min to prototyp stworzony przez konsorcjum, w skład którego wchodziła między innymi stocznia Remontowa Shipbuilding SA należąca do grupy kapitałowej Remontowa Holding SA oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej. Najprawdopodobniej jest to pierwszy z serii trzech bliźniaczych okrętów. Umowę na budowę jednostki podpisano pod koniec 2013 roku. W 2015 zakończyła się jej budowa, a od połowy 2016 rokuKormoran przechodził wszechstronne próby.

Zobacz także: Próby morskie okrętu ORP Kormoran

Kormoran będzie mógł pływać po wodach Bałtyku i Morza Północnego oraz w ramach działalności operacyjnej prowadzonej w składzie zespołów zadaniowych NATO, w każdym rejonie świata. Do jego głównych zadań należeć będzie rozpoznawcze poszukiwanie min na torach wodnych i w wyznaczonych akwenach, a także w portach, na redach i torach podejściowych do nich. Jednostka będzie niszczyć miny i zagrody minowe, prowadzić obserwacje przeciwminowe, a także przeprowadzać okręty i transportowce przez rejony zagrożone minami. Będzie odpowiedzialna za stawianie zagród minowych oraz prowadzenie akcji ratowniczych.

Podstawowym uzbrojeniem okrętu są środki techniczne umożliwiające wykrywanie oraz likwidację zagrożeń minowych, w tym sonary: podkilowy SHL-101/TM i samobieżny o zmiennej głębokości zanurzenia SHL-300 na pojeździe podwodnym Saab Double Eagle Mark III. Jednostka posiada także autonomiczny pojazd podwodny Kongsberg Hugin oraz polski zdalnie sterowany pojazd podwodny Morświn służący do identyfikacji obiektów minopodobnych i niszczenia min morskich za pomocą zdalnie odpalanych ładunków wybuchowych typu Toczek. Dodatkowo dysponuje również polskimi zdalnie sterowanymi pojazdami podwodnymi wielokrotnego i jednorazowego użytku typu Głuptak. Ponadto w skład uzbrojenia okrętu wchodzi armata okrętowa Wróbel II kalibru 23 mm i trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe WKM-Bm kalibru 12,7 mm oraz dwie wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych Grom.

Kadłub okrętu o długości 58,5 metra, szerokości 10,3 metra i wyporności 850 ton, został wykonany z austenitycznej stali nierdzewnej, zapewniającej zmniejszenie wykrywalności pól fizycznych okrętu. Załoga liczy 45 osób. Dowódcą okrętu jest kmdr ppor. Michał Dziugan. Matką chrzestną okrętu została Maria Jolanta Karweta, żona admirała floty Andrzeja Karwety.

Po podniesieniu bandery marynarki Wojennej okręt wejdzie w skład 13. Dywizjonu Trałowców im. admirała floty Andrzeja Karwety, który jest oddziałem taktycznym 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Okręty dywizjonu stacjonują w Porcie Wojennym w Gdyni i właśnie tam na co dzień będzie można zobaczyć naszego nowoczesnego niszczyciela min.

Uroczyste podniesienie bandery na Kormoran, jak potwierdza Zarząd Morskiego Portu Gdynia, odbędzie się 28 listopada w godz. 14.30–15.30 przy nabrzeżu Pomorskim na wysokości Akwarium Gdyńskiego.

Gdynia.pl

-10 Dosyć
Przestańcie promować to dziadostwo, nowy kadłub uzbrojenie z poprzedniej epoki występujące w Polskich muzeach...
17 listopad 2017 : 10:58 Mar | Zgłoś
+5 A byłeś w środku?
To, czym naprawdę jest ten okręt, znajduje się wewnątrz, niestety, wstęp mają tam nieliczni. Testy i dostrojenia tego, co tam jest trwały bardzo długo, choć okręt był już dawno zbudowany.
17 listopad 2017 : 19:15 Muras | Zgłoś
+1 opina wewnetrzna
okret jest mega wartosciowy od wewnatrz. najnowoczesniejsza jednostka tego typu w NATO.
22 listopad 2017 : 17:20 asd | Zgłoś
+12 Do mar
Nie myl z Gawronem.
17 listopad 2017 : 12:13 Jo | Zgłoś
+4 A propos...
Jak tam budowa Gawrona? Jakoś zacichło... Bo i chwalić się nie ma czym :-(
17 listopad 2017 : 22:18 Szpak | Zgłoś
+4 Kormoran
Kormoran pierwotnie miał być budowany w gdyńskiej Naucie. Kadłub zbudować miała spółka Konrem Nauta niestety wtedy nadeszli Marsjanie ludzie ci nie mający wiedzy o stoczniach zaczęli się kreować na uzdrowicieli polskich stoczni. Szybko okazało się że ich celem jest pozyskanie pieniędzy dla siebie oraz swoich kolesi. W zachodniopomorskiem zniszczono stocznie w Trójmieście praktycznie unicestwiono kolebkę Solidarności w Gdyni zlikwidowano stocznię Gdynia proces likwidacji jeszcze nie zakończył się w stoczni Nauta nastały rządy różnych dziwnych prezesów którzy zawierali niekorzystne kontrakty np. statek Oceanograf czy inne. Ze spółki Konrem Nauta namiestnik Marsjan Stach F. wyprowadził kasę naraził Skarb Państwa na milionowe straty i do dziś nie został za to ukarany. Dobrze że Gdańska stocznia remontowa zajęła się budowa tego okrętu przynajmniej został on skończony.
17 listopad 2017 : 20:58 Kimjun | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter