Szczecińska stocznia PTS Ltd. zdobyła zamówienie na budowę częściowo wyposażonego trawlera - krewetkowca dla duńskiej stoczni Vestvaerftet ApS z Hvide Sande. Ostatecznym odbiorcą statku będzie norweski armator Tempofisk AS.
O zamówieniu kolejnej jednostki w jego flocie, która ma nosić imię Tempo (lub - według niektórych źródeł - inne zaczynające się na "t" i kończące na "o"), poinformowano w grudniu ubiegłego roku. Nowa flagowa jednostka Tempofisk AS, zbudowana i częściowo wyposażona w Szczecinie, po wykończeniu i doposażeniu w stoczni Vestvaerftet ApS, ma być przekazana do eksploatacji w grudniu 2018 roku.
Nowy statek (nr IMO 9826770) będzie o 8 m dłuższy od obecnie eksploatowanego Tempo, który - jako częściowo wyposażony - zbudowany został także w Polsce, przez gdański Stal-Rem (zwodowany w listopadzie 2013 roku).
Charakteryzujący się tonażem pojemnościowym brutto 499 i skompensowanym 1976 CGT, długi na 35,20 m (między pionami - 30,00 m), o szerokości całkowitej 9,00 m i konstrukcyjnej 8,70 m i wysokości bocznej 4,25 m nowy trawler będzie oferował przestrzeń ładunkową o pojemności 250 m³ i wyposażony będzie w silnik napędu głównego Caterpillar 3508C o mocy 1015 KM, a według innych źródeł - 549 kW / 746 KM (z siłownią przygotowaną do ewentualnego przyszłego zwiększenia mocy napędu głównego do 2000 KN) i dwa zespołu prądotwórcze z silnikami Scania.
Statek z Vestvaerftet i PTS, o symbolu budowy 334, wyposażony w przetwórnię, przeznaczony będzie głównie do połowu krewetek, ale również ryb. Ma operować głównie w rejonie Skagerraku.
Wartość kontraktowa statku wynosi 35,5 mln DKK lub 42,5 mln NOK (ok. 4,77 mln euro).
Koszt budowy częściowo wyposażonych statków lub kadłubów dostarczanych przez Polskie wynosi zazwyczaj między 1/5 a 1/3 całkowitej, ostatecznej wartości kontraktowej w przypadku większych i średnich statków. Niewykluczone, że udział "polskiego wkładu" w całkowitym koszcie budowy jest nieco wyższy niż 1/3 dla statków mniejszych, takich, jak omawiany trawler-krewetkowiec. Wartość zbudowanego i częściowo wyposażonego w Polsce kadłuba nie zawiera na ogół kosztów wyposażenia okrętowego, które stanowi na ogół "dostawy armatorskie" (w tym przypadku - dostawy stoczni zlecającej).
PBS
Rys.: Tempofisk AS
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.