Rozpoczyna się realizacja jednego z większych i najbardziej prestiżowych kontraktów w stoczni Remontowa SA w Gdańsku. W sobotę, 21 października, około południa przy nabrzeżu gdańskiej stoczni zacumował prom Spirit of British Columbia. Przypomnijmy, że system napędowy statku zostanie przebudowany na zasilany gazem ziemnym (LNG).
Statek, pływający na co dzień w żegludze bliskiego zasięgu, przed przejściem z zachodniej Kanady do Polski został specjalnie przygotowany do bardzo długiego, jak na ten prom, rejsu. W ramach przygotowań zainstalowano m.in. falochron w dziobowej części głównego pokładu samochodowego i zamontowano wyposażenie ułatwiające dostęp (możliwość wejścia z pilotówki) dla pilotów.
Rejs rozpoczął się 12 września w prowincji British Columbia w południowo-zachodniej Kanadzie. Trasa podróży przebiegała Pacyfikiem - wzdłuż zachodnich brzegów Ameryki Północnej, przez Kanał Panamski, przez Atlantyk, z przystankiem na tankowanie paliwa na Wyspach Kanaryjskich, przez Kanał Angielski, Morze Północne na Bałtyk i do Gdańska, do stoczni Remontowa SA, gdzie statek przejedzie - według nomenklatury armatora - modernizację "w połowie życia eksploatacyjnego" (mid-life upgrade).
Przypomnijmy, że Remontowa SA z Gdańska zdobyła w 2016 roku kontrakt od BC Ferries na przeprowadzenie modernizacji mid-life upgrade promów klasy "Spirit", która w przypadku obu promów obejmie przebudowę siłowni na dwupaliwową - z możliwością zasilania zarówno nisko-siarkowym olejem napędowym, jak i gazem ziemnym (składowanym jako LNG) jako głównym paliwem oraz modernizację w innych rejonach promu - głównie w ogólnodostępnych przestrzeniach pasażerskich. Więcej o historii tego kontraktu - tutaj.
Przebudowa i modernizacja pierwszego promu - Spirit of British Columbia - ma trwać do wiosny przeszłego roku. Drugi - bliźniaczy Spirit of Vancouver Island - będzie modernizowany od jesieni 2018 do wiosny 2019 roku. Taki harmonogram pozwoli obu statkom wrócić na linię na sezon letni, gdy ruch jest największy.
Prom Spirit of British Columbia został zbudowany w 1993 roku, a Spirit of Vancouver Island przekazany do eksploatacji rok później. Są to największe jednostki we flocie kanadyjskiego armatora - największego operatora promowego w Ameryce Północnej. Oba statki obsługują połączenie Metro Vancouver - Victoria (Tsawwassen - Swartz Bay) - najbardziej uczęszczane linii promowych, na których operuje flota BC Ferries.
PBS, rel (BC Ferries)
Fot.: Jakub Bogucki
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.