W ostatnich miesiącach Partner Stocznia Sp. z o.o. przekazała do eksploatacji jednoski Ruth i Silke - pierwsze dwie, bliźniacze, w pełni wyposażone barki systemu "twinbarge" zbudowane na zamówienie holenderskiej firmy Neptune Marine Projects z Holandii.
Była ona głównym kontraktującym w przypadku tych jednostek i dostarczyła je ostatecznemu odbiorcy - jednemu ze światowych liderów w transporcie i inżynierii obiektów ciężkich i wielkogabarytowych - belgijskiej grupie Sarens.
Chodzi o barki mogące pracować w tandemie jako jedna (po połączeniu na sztywno specjalnymi sprzęgłami).
Pierwszymi dwiema takimi barkami, po pomyślnym przeprowadzeniu prób sprzęgania i balastowych przekazanymi do eksploatacji przez Neptune Marine Projects, były Ruth i Silke.
Kolejną parę podobnych barek wyholowano wczoraj (w czwartek, 31 sierpnia) ze Szczecina. Są to Hannelore i Jannika, odstawiane ze Szczecina do St. Petersburga przez holowniki Zeus i Cyklop, należące do szczecińskiego przedsiębiorstwa holowniczego Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o.o. & Co. Sp.k (grupa Otto Wulf GmbH & Co. KG). Zestawy holownicze powinny dotrzeć do rosyjskiego portu przeznaczenia w dniu 5 września.
Sprzęgalne barki bliźniacze zaprojektowano z myślą o różnorodnych operacjach transportowych. Dla przykładu pokład takiej barki może być zupełnie płaski (bez wystających elementów), pozwalając na przewóz obszernych ładunków. Zadbano o ergonomię sprzęgieł, tak by ułatwić i usprawnić oraz uczynić bezpiecznymi dla użytkowników barek ich łączenie i rozdzielanie.
Barki typu "twinbarge" Sarens'a z Partner Stocznia Sp. z o.o. - charakterystyka podstawowa: długość całkowita 90,00 m, szerokość 15,00 m (30,00 m w tandemie), wysokość boczna - 7,6 m, dopuszczalne obciążenie pokładu - 20 ton/m², przepustowość systemu balastowego - 3200 m³ / h; wydajność pomp balastowych (na jednej barce) - 4 × 400 m³/h; system balastowy może być zdalnie sterowany i monitorowany dzięki systemowi komputerowemu z dotykowym monitorem z kontenerowego biura pokładowego; przewidziana wnęka w kadłubie na 5-tonową kotwicę, a także miejsce pod instalację tzw. spudpole - wytyku do kotwiczenia na dnie.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak, Neptune
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.