Z suchego doku stoczni Crist (dawniej SD II byłej Stoczni Gdynia), wydokowano, a następnie wyprowadzono na redę portu pływającą konstrukcję, która posłuży poszerzeniu lądu Księstwa Monako pod budowę nowej "ekologicznej dzielnicy". Wyholowana na Zatokę Gdańską konstrukcja zostanie poddana m.in. próbom zanurzeniowym.
Po zakończeniu prób dok do budowy kesonów mających stanowić "obramowanie" zabranego morzu, ulądowionego obszaru wróci jeszcze do stoczni, zanim zostanie ponownie wyholowany i załadowany (zadokowany) na kotwicowisku portu Gdynia na "statek-dok" - tzw. ciężarowiec wpływny lub półzanurzalny Sun Rise, który oczekuje już od kilku dni na redzie.
Czytaj także: Sun Rise - przedstawiciel rzadkiego gatunku na naszych wodach
Dok powstał na zamówienie klienta z Francji, który zaangażowany jest w projekt poszerzenia lądowego obszaru Księstwa Monako.
Na "ekologiczną dzielnicę", o której na łamach Portalu Morskiego informowaliśmy m.in. we wrześniu ubiegłego roku, składać się będą głównie budynki mieszkalne (ok. 60 000 m²), budowle użyteczności publicznej, rozbudowane Grimaldi Forum, publiczny parking, marina z nabrzeżami dla pieszych, park, promenada nadmorska i zacieniona aleja z roślinnością, przebiegająca wzdłuż Ogrodu Japońskiego.
Budowa infrastruktury morskiej zostanie zrealizowana przy użyciu zbudowanej w Gdyni jednostki pływającej o stoczniowym numerze budowy NB56. To na jej pokładzie budowane będą kesony ze zbrojonego betonu wysokie na 26 metrów i o masie ok. 10 000 ton każdy. Kesony będą budowane i wodowane w doku, a następnie odholowywane na miejsce zatopienia i instalacji.
Księstwo Monako (franc.: Monaco, Principauté de Monaco) to niewielkie miasto-państwo położone nad Morzem Śródziemnym w obrębie Riwiery Francuskiej, będące drugim, po Watykanie, z najmniejszych, pod względem powierzchni, niezależnych państw świata.
Szerzej o projekcie, który ma zakończyć się w 2025 roku, można przeczytać we wcześniejszej publikacji Portalu Morskiego:
Monako zwiększy terytorium - pomoże ''dok pływający'' ze stoczni Crist
AL, PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.