28 lipca w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta zwodowane zostały dwa statki rybackie.
Operacja podwójnego wodowania nie należy do codziennych sytuacji w stoczni. W ponad czterdziestoletniej historii pochylni B1 dopiero po raz drugi miało na niej miejsce podwójne wodowanie.
Jako pierwszy, zwodowany został częściowo wyposażony trawler rybacki oznaczony numerem budowy B-437. Po południu dyrektor Zakładu Nowych Budów wydał komendę do wodowania jednostki B-698, którą Nauta realizuje jako statek kompletnie wyposażony.
- Wodowanie statku to zawsze święto dla Stoczni, wszystkich jej pracowników i armatora. Dziś możemy świętować podwójnie, ponieważ zwodowaliśmy dwa statki. Dziękuję i gratuluję wszystkim pracownikom, którzy byli zaangażowani w realizację tych projektów - powiedział Sławomir Latos, prezes Zarządu Stoczni Nauta.
Trawler Themis (B-437) powstał w Stoczni Nauta na zamówienie duńskiego klienta - Karstensens Skibsvaerft AS. Finalnym odbiorcą jednostki będzie duński armator Themis Fiskeri, który należy do pierwszej dziesiątki armatorów zajmujących się połowami pelagicznymi w Danii. Themis ma 63 m długości i prawie 13 m szerokości. Zanurzenie jednostki wynosi 7,8 m.
Ocean Star (B-698) jest zdecydowanie większą jednostką - ma 87 m długości i 18 m szerokości. Statek powstał na zamówienie szkockiego armatora Mewstead. W Stoczni Nauta pozostanie do jesieni w celu finalnego wyposażenia. Na jego pokładzie znajdą się najnowocześniejsze urządzenia do połowu, przechowywania i przekazywania ryb odbiorcy, a także specjalistyczne wyposażenie służące do lokalizowania łowisk oraz szacowania ich wielkości i rodzaju. Silnik o mocy 7 000kW, współpracujący z dwoma sterami strumieniowymi zapewni bardzo dobrą manewrowość jednostki podczas zarzucania i zbierania sieci. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom, statek będzie najbardziej efektywną jednostką na świecie w swojej klasie. Ocean Star został wybudowany według projektu firmy Wartsila Design.
- Budowa nowoczesnych statków rybackich stanowi znaczną część zamówień Zakładu Nowych Budów. Co szczególnie istotne, wodujemy dziś pierwszą jednostkę tego typu budowaną pod klucz - powiedział Reza Sohrabian, szef marketingu Zakładu Nowych Budów. - Dzięki zdobytemu doświadczeniu, możemy konkurować na rynku coraz lepszą ofertą - dodał.
Operacja podwójnego wodowania została przeprowadzona po raz drugi w historii działania pochylni B1. Po raz pierwszy system umożliwiający podwójne wodowanie został wykorzystany w lipcu 2015 r., kiedy Nauta wodowała dwa częściowo wyposażone sejnery Don Ole - dla norweskiego odbiorcy Fitjar Mekaniske Verksted i Ruth - dla Karstensens Skibsvaerft AS.
Od momentu uruchomienia Zakładu w Gdańsku jesienią 2013 r., Stocznia zakontraktowała łącznie 22 statki do połowu ryb. Oprócz statków rybackich w portfolio Nauty są także jednostki naukowo-badawcze i statki obsługowe dla sektora offshore. W ostatnim czasie Stocznia pozyskała także ważny kontrakt na budowę w pełni wyposażonego statku wywiadowczego dla Szwedzkiej Marynarki Wojennej.
rel (Stocznia Remontowa Nauta)
tzn kazdego z nas obywateli. Kiedy Stach F. i jego kompani odpowiedza za straty i szkody na jakie narazili Naute?
Jedyne co z trudem się udaje to budowa kadłuba z częściowym, niewielkim wyposażeniem oraz konserwacja .Statek dla Szwedów z Goteborga jest juz opóźniony prawie dwa lata a zwodowany kadłub trawlera dla Szkotów ma być wyposażany i oddany gotowy do eksploatacji w przyszłym roku lecz patrząc na to w jakim tempie pracuje się w Naucie to statek ten
będzie zdany Armatorowi dużo, dużo później sądzę , że będzie to koniec 2019 lub początek 2020 roku.Obym się mylił.
Obok w RSB szumi wiatr i szczątkowa produkcja. Stocznia w rozpadzie kadrowo-organizacyjnym.
Szkoda i co ciekawe kilka kluczowych osób robi teraz produkcje w Naucie tuż obok.
Może trzeba było ich posłuchać i dać szanse robić dalej swoje w RSB ?
Tamten był pierwszym kadłubem trawlero-sejnera, Ocean Star pierwszym rybakiem pod klucz.
Dowiedzialem się też, ze stocznia buduje nowoczesne statki rybackie. Otóz sam autor pisze, ze Ocean Star będzie pierwszym.
Należy jednak zauwazać róznice pomiędzy statkiem i kadlubem statku.
Na koniec statek będzie zarzucał i zbierał sieci. Kiedys kapitan sprawną ręką zarzucił kotwicę. Myślałem że na tym się skonczy?
Pozdrawiam
Mieczyslaw
to bylbym pewien ze stocznia wywiaze sie z kontraktu a dzis nie. Szkoda bo Nauta byla niegdys bardzo dobra stocznia remontowa oraz stocznia budujaca od czasu doczasu inne jednostki pod klucz.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.