W dniu 8 kwietnia (w ostatnią sobotę) port gdyński opuścił, po przebudowie zwiększającej funkcjonalność, zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego (PSV) Ievoli Cobalt. Statek ma być zatrudniony na Morzu Północnym.
Po modernizacji, o której już szerzej informowaliśmy, statek może pełnić funkcje ROV-support (platformy dla zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych) oraz prowadzić lżejsze prace subsea / offshore construction (prace podwodne i konstrukcyjne offshore).
Pierwszą pracą Ievoli Cobalt jest inspekcja kabla podmorskiego między Danią (od miejsca w pobliżu Hanstholm) a Norwegią (okolice Kristiansand) zaplanowana wstępnie na okres od 12 do 30 kwietnia.
Przypomnijmy, że upgrade (przebudowę mającą na celu zwiększenie możliwości) przekazanego do eksploatacji przez turecką stocznię pół roku temu serwisowca Ievoli Cobalt, przeprowadziły gdyńskie firmy, m.in. Gafaco i stocznia remontowa Nauta SA, a projekt przebudowy pochodzi od projektanta całego statku - MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd.
Więcej o statku i jego modernizacji: Gdyńskie firmy przebudują statek PSV włoskiego armatora
Statek otrzymał w Gdyni m.in. odnowiony przez Gafaco używany 40-tonowego udźwigu żuraw offshore z łamanym wysięgnikiem (knuckle boom crane) oraz zbudowany przy tylnej ścianie nadbudówki hangar wraz ze specjalnym burtowym żurawikiem typu "A"-frame do wodowania i podejmowania pojazdu podwodnego ROV, a także stosunkowo niewielką roboczą wychylną dźwignicę "A"-frame na rufie. Ponadto, w podwodnej części kadłuba serwisowca, zainstalowano gondolę z urządzeniem hydrolokacyjnym, służącym do monitorowania obsługi kabli ułożonych na morskim dnie.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak