Na konferencji Gastech 2017 w Tokio, przedstawiciele południowokoreańskiej stoczni - Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) i wiodącego towarzystwo klasyfikacyjnego - DNV GL zaprezentowali efekty wspólnego projektu innowacyjnego i efektywnego statku LNG opartego na współczesnej technologii.
W projekcie, przystosowanym do nadchodzących trendów rynkowych i regulacji, ważnym elementem było przejście na niższe, bardziej energooszczędne prędkości tranzytowe. Kadłub i system układu napędowego został zoptymalizowany tak, aby działał w trzech różnych profilach eksploatacyjnych (19,5; 16 i 12 węzłów). Optymalizacja dla ruchu statku na wodzie spokojnej dała oszczędności (zysk na efektywności energetycznej układu napęd - kadłub) rzędu, odpowiednio, 6, 3 i 5 procent we wspomnianych profilach eksploatacyjnych w porównaniu do projektu referencyjnego (tradycyjnego kształtu).
Obliczenia przeprowadzono stosując oprogramowanie DNV GL do analizy hydrodynamicznej Wasim, jak również wykorzystując dane statystyczne oraz symulacje z wykorzystaniem modeli matematycznych opartych na metodzie Reynolds-averaged Navier-Stokes (RANS) mające na celu określenie oporu falowego.
Zastosowano też bezpośrednio sprzężony, dwusuwowy silnik główny dual-fuel (DF), silniki pomocnicze DF z paliwem podstawowym LNG., a także układ napędowy kombinowany COGES (gas turbine, electric and steam / Combined Gas Turbine and Steam Turbine Integrated Electric Drive) dla uzyskania zoptymalizowanej siłowni.
Ze względu na doskonałe właściwości i wysoką wydajność przy niskich kosztach, dla części gazu wyparowującego z ładunku (boil-off gas) używanej jako paliwo wybrano wolnostojący (niezintegrowany z kadłubem), samonośny zbiornik typu B ze stali wysokomanganowej, który przeszedł testy na makiecie w zmniejszonej skali, z wykorzystaniem płynnego azotu.
Projekt zawiera także okrętowy system Internetu Rzeczy opracowany przez DSME (SIoT® - Ship Internet of Things) i bezprzewodową sieć komputerową oraz system integrujący Smartship 4.0. Dodatkowo, całe pokładowe środowisko komputerowe i sieciowe przeszło skrupulatne testy mające na celu poprawę ich cyberbezpieczeństwa.
AL, rel (DNV GL), PBS
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.