Seven Mar, statek do układania podmorskich rurociągów i kabli (Pipe Layer Vessel) do Gdańskiej Stoczni Remontowa SA wpłynął na demontaże, transport statkowych elementów i zabezpieczenie urządzeń. To pierwsza taka jednostka w tej stoczni.
Zbudowany w 2001 roku w południowokoreańskiej stoczni Hyundai Mipo Dockyard - Ulsan, Seven Mar jest jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie statków tego typu. Na pokładzie ma kilka urządzeń dźwigowych - główny o uciągu 340 ton; 400-tonową windę do wydawania rur, dwa podwodne roboty ROV, a także platformę dla helikoptera.
Seven Mar w ostatnim czasie eksploatowany był na wodach Ameryki Południowej w czarterze koncernu Petrobras (Brazylia). Po zakończeniu tego projektu dla statku nie było zatrudnienia, dlatego armator skierował go do Gdańskiej Stoczni Remontowa SA. Jej zadaniem było zabezpieczenie wszystkich maszyn i urządzeń na jednostce, a także czasowe odstawienie jej do nabrzeża Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Subsea 7, właściciel i operator statku zajmuje się podwodną inżynierią, a także świadczy specjalistyczne usługi w morskiej branży energetycznej. Firma zarejestrowana jest w Luksemburgu z siedzibą w Londynie. Została założona w styczniu 2011 roku przez połączenie dwóch firm Acergy SA i Subsea 7 Inc. Jej flota liczy ponad 40 statków, z których większość to specjalistyczne jednostki typu diving support vessel z imponującym wyposażeniem. Stocznia Remontowa SA remontowała ostatnio inne statki Subsea 7, w tym: Seven Atlantic (dł. 144,70 m), Seven Falcon (dł. 120,21 m), a w tym roku także Seven Osprey (dł. 101,71 m).
Seven Mar:
- nośność statku: 13 129 t,
- długość całkowita: 144,6 m,
- szerokość: 27,03 m,
- zanurzenie: do 7,3 m,
- prędkość: do 13,9 węzła,
- załoga: 121 osób.
JU, AL
Fot.: Jerzy Uklejewski