Pierwszy gazowiec, który pełni także funkcję lodołamacza, przechodzi próby morskie. Aktualnie znajduje się niedaleko portu Sabetta na Półwyspie Jamalskim. Statek został zbudowany w południowokoreańskiej stoczni stocznia Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. (DSME) i należy do operatora Sovcomflot.
To pierwszy rodzaj gazowca arktycznego LNG (ARC7 ice-class tanker) o wzmocnionym kadłubie, przystosowanym do kruszenia pokrywy lodowej, i który będzie wykorzystywany do transportu gazu wydobywanego na Półwyspie Jamalskim przez firmę Yamal LNG. DSME podpisał kontrakt o wartości 4,8 mld dolarów na budowę 15 takich statków. Każdy z nich oszacowano na kwotę około 320 mln dolarów.
Christophe de Margerie charakteryzuje długość 299 m, szerokość 50 m i pojemność 173 600 m sześciennych. Statek będzie mógł pracować przez cały rok w temperaturach nawet do minus 50 st. C oraz przy grubości pokrywy lodowej do 2,1 m.
Pozostałe jednostki zostaną dostarczone w ciągu najbliższych trzech lat.
Warto dodać, że rosyjski operator Sovcomflot posiada już arktyczne tankowce, które podobnie jak gazowce mogą kruszyć pokrywę lodową. W ostatnich latach te ciekawe jednostki, a przynajmniej dwie z nich (Kapitan Gotsky oraz Timofey Guzhenko) były remontowane w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA.
AL
MOL 3, Teekay 6 oraz Dynagas 5. W drodze do Murmanska zabral czesciowy ładunek w Zeebrugge. Warto odnotować,ze Daewoo, to swiatowy potentat w budowie tego tonazu. Na 01 sierpnia 2016 miał zamówienia na 52 jednostki typu LNG. 51 stanowiły tankowce klasy 172000 -180000 m3, a jedna 263000 m3 dla MOL-Urugwaj w wersji FSRU. Drugi na tej liscie Samsung zbuduje "tylko"
20 tankowcow o podobnym tonazu, oraz gigant LNG FPSO "Prelude" dla Shell.
Przewidywane dostawy na swiecie to:2016-47, 2017-39, 2018-49, 2019-14.
Jesli chodzi o kraje w 2016-2022 to:Korea 101, Japonia 30 Chiny 20 inni 4.
Widac kto tu dominuje.Dzięki za poruszenie tematu.
Pozdrawiam
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.