Stocznie, Statki

W stoczni Fincantieri w Muggiano (La Spezia, Włochy) zwodowano nowoczesny polarny statek badawczy (Polar Research Vessel). Teraz rozpocznie się jego doposażanie, które potrwa najprawdopodobniej do końca 2017 roku.

Armatorem jest Norweski Instytut Polarny, ale docelowo z jednostki korzystać będą: Instytut Badań Morza, rządowy organ do badań oceanograficznych i rybołówstwa, a także naukowcy i studenci z Uniwersytetu w Tromsø. Co ciekawe, system nawigacji na tym statku został zaprojektowany i zostanie uruchomiony przez inżynierów z polskiego oddziału firmy Kongsberg Maritime Poland sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie, tj. tego samego oddziału, którego inżynierowie uruchamiali system nawigacji i DP na statkach Siem Pride, Siem Aimery oraz Siem Thiima realizowanych w latach 2015-2016 w stoczni Remontowa Shipbuilding SA.

Statek, który przejął imię po następcy tronu Królestwa Norwegii, eksploatowany będzie rejonach wód polarnych, stając się tym samym jednym z najbardziej zaawansowanych jednostek na świecie, zapewniając wysokiej klasy centrum technologiczne do badania środowiska morskiego.

Kronprins Haakon, o długości 100 m i szerokości 21 m, osiągnie maksymalną prędkość 15 węzłów. Statek pływać będzie w rejonach o grubości pokrywy lodowej 1 m. Na pokład zabierze 55 osób, dla których udostępnionych zostanie 38 kabin. 

Szczegółowy projekt realizowany był przez firmę Rolls-Royce Marine, która dostarczyła także w pełni zintegrowany system napędowy statku. Koncern wykorzystał doświadczenie zdobyte podczas projektowania norweskiego statku badawczego RRS Sir David Attenborough, który wejdzie do służby w 2019 roku.

Czytaj także: Rozpoczęła się budowa brytyjskiego arktycznego statku naukowo-badawczego

Kronprins Haakon powstał według rygorystycznych kryteriów dotyczących ochrony środowiska. Zastąpi zbudowany w 1978 roku (i przebudowany na statek badawczy w 1992 r.) statek Lance.

Fincantieri to jedna z największych grup stoczniowych na świecie z siedzibą we Włoszech, która zbudowała już ponad 7 tys. statków. 

AL

0 Pokrecone
" Koncern wykorzystał doświadczenie zdobyte podczas projektowania norweskiego statku badawczego RRS Sir David Attenborough, który wejdzie do służby w 2019 roku."

To jakas bzdura, chyba cos pokrecono bo jest odwrotnie. "RRS David Attenborough" jest bardziej zaawansowany i nie jest jeszcze zwodowany, poza tym jest dla NERC (angielska instytucja) , projektowany jest przez Rolls-Royca w Norwegii (ale dla anglikow).
01 marzec 2017 : 14:19 cdn | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter