Neste rozpoczyna dostawy nisko-siarkowego paliwa okrętowego dla Polferries. (PŻB) - operatora promowego
Neste i Polferries, eksploatująca kilka promów na Bałtyku, porozumiały się w sprawie dostaw nisko-siarkowego paliwa okrętowego dla promu na linię Gdansk- Nynäshamn w roku 2017.
Na linii tej zatrudniony jest obecnie prom Wawel.
Do niedawna, przez wiele lat, dostawcą paliwa okrętowego dla promów PŻB pływających z Gdańska był Ship-Service (grupa Orlen).
"Polferries to dla nas nowy, ważny klient. Ta współpraca jest możliwa dzięki temu, że nasze usługi dystrybucyjne zostały rozszerzone na Szwecję. To znakomicie, że polska firma z branży promowej korzysta z naszego wysokiej jakości produktu nisko-siarkowego" - powiedział Panu Kopra, vice-prezes Neste Oil Retail.
Wobec rosnących wymagań środowiskowych określonych nowymi przepisami, armatorzy byli zmuszeni wybrać rozwiązanie zapewniające obniżoną w porównaniu z wcześniejszymi standardami, emisję tlenków siarki. Osiągnięcie tego celu może być zrealizowane na różne sposoby - m.in. przez budowę nowych statków z napędem na LNG lub instalację systemu paliwowego LNG na istniejących statkach (z wymianą lub modyfikacją istniejącego silnika głównego) albo przez instalację systemów odsiarczania spalin (tzw. scrubberów) na statkach z silnikami spalającymi "tradycyjne" paliwo.
Jest jeszcze trzecia droga, która - ze względu na utrzymujące się w ostatnich latach niskie ceny paliw - okazała się najbardziej popularna i spowolniła (w stosunku do wcześniej spodziewanej skali) szersze upowszechnianie się pozostałych rozwiązań, wiążących się z kapitałochłonnymi inwestycjami. Sposób ten wymagał zdecydowanie najmniejszych inwestycji i polega na wykorzystaniu specjalnych paliw nisko-siarkowych.
W przypadku zaawansowanych wiekowo promów Polferries dodatkowym czynnikiem przemawiającym za stosowaniem paliw niskosiarkowych jest fakt, iż większości z tych statków nie pozostało już wiele czasu eksploatacji i inwestycje np. w scrubbery byłyby nieopłacalne, szczególnie wobec generalnie dość niskich cen paliw.
Sytuacja może się jednak zmienić w kierunku niekorzystnym dla armatorów wybierających lub skazanych na paliwa nisko-siarkowe, ponieważ paliwa zaczęły ostatnio drożeć.
"Przyjazność środowisku i przestrzeganie międzynarodowych regulacji w tym zakresie jest dla nas bardzo ważne. Wybraliśmy Neste, z powodu wysokiej jakości i niskiej zawartości siarki w oferowanych przez tę firmę produktach, doceniając zarazem inwestycje Neste w bezpieczeństwo produktu i jego dystrybucji, a także w zarządzanie całym łańcuchem wartości" - powiedział prezez zarządu Polferries, Piotr Redmerski.
Obecne przepisy UE i w poszczególnych krajach wymagają niskiej emisji związków siarki od statków operujących w rejonie Bałtyku i Morza Północnego (Sulphur Emission Control Area - SECA). Asortyment produktów Neste zawiera obecnie dwa rodzaje nisko-siarkowych paliw okrętowych - Neste MDO DMB oraz Neste RMB, z zawartością siarki poniżej 0.1 procenta.
rel (Neste)