BAE Systems potwierdziło, że pierwsze cięcie blach na nowe okręty Typ 26 Global Combat Ship dla brytyjskiej Royal Navy (Królewskiej Marynarki Wojennej) odbędzie się w Glasgow w lecie 2017 r., zależnie od ostatecznych negocjacji kontraktu z brytyjskim Ministerstwem Obrony (MOD).
Podczas wizyty w stoczni BAE Systems w Glasgow Sekretarz Obrony Michael Fallon powiedział: "Wspierany przez rosnący budżet Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii, program Typ 26 zapewni dostawy nowej generacji okrętów dla naszej Królewskiej Marynarki Wojennej, z korzyścią dla podatników. Dzięki zaangażowaniu rządu Wielkiej Brytanii utrzymane zostaną setki wysokokwalifikowanych miejsc pracy w przemyśle stoczniowym w Clyde przez co najmniej dwie dekady i setki innych w łańcuchu dostaw w całej Wielkiej Brytanii".
Odnosząc się do tej ważnej informacji, Ian King, prezes BAE Systems, powiedział: "Dzisiejsza zapowiedź daje solidne podstawy dla rozwoju przemysłu stoczniowego w naszych zakładach w Szkocji przez następne dwie dekady. To wotum zaufania dla możliwości naszych pracowników w zakresie projektowania, budowy, integracji i wprowadzenia do służby nowych okrętów"
Rząd Wielkiej Brytanii zobowiązał się do zakupu ośmiu nowoczesnych okrętów ZOP (zwalczania okrętów podwodnych) Typ 26 Global Combat Ship w swoim Strategicznym Przeglądzie Obrony i Bezpieczeństwa z 2015 r., i do dziś zainwestował w ten program łącznie 1,9 mld GBP. Złożono już zamówienia produkcyjne na główne zespoły dla pierwszych trzech okrętów, zapewniające postęp w programie ich kompletnej budowy w Glasgow. Obecnie łańcuch dostaw obejmuje 27 firm z Wielkiej Brytanii, współpracujących z BAE Systems w ramach dostawy okrętów Typ 26. Produkują instalacje dla uzbrojenia przeciwlotniczego, turbiny gazowe, silniki elektryczne i systemy napędowe. BAE Systems otrzymało także kontrakt na produkcję Morskiego Systemu Ostrzału Pośredniego (MIFS), obejmującego armatę okrętową Mk 45 Mod 4, kal. 5 cali (127 mm), o lufie długości 62 kalibrów, dla pierwszych trzech okrętów Typ 26, a Ministerstwo Obrony anonsowało podpisanie umowy z MBDA na dostawę pocisków przeciwlotniczych Sea Ceptor.
Okręty Typ 26 Global Combat Ship będą światowej klasy jednostkami ZOP (zwalczania okrętów podwodnych), które zastąpią fregaty Typ 23. Będą zdolne do operowania na całym globie i wykonywania szerokiego wachlarza zadań, od działań wojennych o dużej intensywności, do pomocy humanitarnej, zarówno działając samodzielnie, lub jako część grupy zadaniowej.
Dzisiejsze oświadczenie daje BAE Systems i rządowi Wielkiej Brytanii pewność co do dalszego promowania eksportu okrętów Typu 26 Global Combat Ship dla marynarek wojennych innych krajów na całym świecie, mających podobne wymagania, w tym Kanady i Australii.
Na dobrej drodze są również plany sfinalizowania kontraktu na budowę dwóch kolejnych morskich okrętów patrolowych (OPV), które rząd zobowiązał się zamówić w Strategicznym Przeglądzie Obrony i Bezpieczeństwa, zapewniając ciągłą produkcję okrętów w Glasgow do czasu realizacji programu Typ 26. Pierwsze trzy okręty OPV typu River są już budowane w zakładach BAE Systems w Glasgow. Budowa pierwszej jednostki, HMS Forth, rozpoczęła się w październiku 2014 r., drugiej, HMS Medway - w czerwcu 2015 r., natomiast HMS Trent - w październiku 2015 r.
Konstrukcja OPV opiera się na budowanych dla Królewskiej Marynarki Wojennej okrętach OPV typu River i ich wariantach, które są już eksploatowane przez Brazylię i Tajlandię. Inżynierowie z BAE Systems zmodyfikowali projekt, aby sprostać wymaganiom Królewskiej Marynarki Wojennej w celu wsparcia interesów brytyjskich w kraju i za granicą. Nowe okręty OPV typu River będą zdolne do operowania na całym świecie i wykonywania patroli oceanicznych.
rel (BAE Systems)