Wielozadaniowy statek OV Bøkfjord został wyróżniony tytułem "Duński Statek Roku 2016" przez jury magazynu "Maritime Denmark". Statek został wykończony i przekazany armatorowi norweskiemu przez stocznię duńską, ale jego częściowo wyposażony kadłub pochodzi ze Szczecina.
Wybór "Duńskiego Statku Roku" ogłoszono na targach w ramach odbywających się pod koniec października w Kopenhadze "dni biznesu morskiego" (Danish Maritime Days).
OV Bøkfjord został przekazany przez stocznię Hvide Sande z portu o tej samej nazwie, pod numerem budowy 133, w sierpniu br. jako największa jednostka w historii tej stoczni. Wyruszył wtedy w dziewiczą podróż, której celem było uczestnictwo w "chrzcie bojowym" - arktycznych ćwiczeniach zwalczania rozlewów olejowych. Zatrudniony jest w północnej Norwegii przez tamtejszy odpowiednik naszego Urzędu Morskiego, zajmujący się m.in. utrzymaniem znaków nawigacyjnych. W rejonie pracy statku znajduje się ok. 30 000 znaków nawigacyjnych i innych instalacji brzegowych oraz na morzu (pław, staw, latarni morskich, etc.).
Kadłub OV Bøkfjord został zwodowany 16 listopada 2015 roku przez przeniesienie i opuszczenie na wodę z placu montażowego przy pochylni Wulkan byłej Stoczni Szczecińskiej przez tamtejszą dużą suwnicę bramową. Częściowo wyposażony kadłub został zbudowany na terenie byłej Stoczni Szczecińskiej przez spółkę Kedat Sp. z o.o.
Statek został zaprojektowany w ścisłej współpracy pomiędzy armatorem - norweską administracją wybrzeża (Norwegian Coastal Administration / Kystverket), duńską stocznią Hvide Sande oraz projektantem - przedsiębiorstwem AS Jørgen Petersen (ASJP) - od niedawna wchodzącym w skład bardziej znanego duńskiego biura projektowo-konsultingowego OSK-ShipTech AS.
OV Bøkfjord to - jak twierdzi użytkownik, Kystverket - "dwa statki w jednym kadłubie", co ma odzwierciedlać jego uniwersalność, jako - z jednej strony, na co dzień - statku do obsługi pław i innych znaków nawigacyjnych oraz jednostki do likwidacji skutków rozlewów olejowych - z drugiej.
Statek zaprojektowano ze zdolnością krótkiego czasu odpowiedzi na zagrożenie związane z rozlewem olejowym, czemu ma służyć m.in. specjalne wyposażenie z powierzchniowymi zbieraczkami (surface oil skimmers), dedykowanymi zbiornikami na zebrane zanieczyszczenia, itp.
Niewielkich rozmiarów - "kompaktowy" statek wyposażony został w zaawansowany, hybrydowy system napędowy.
Przypomnijmy, że w roku poprzednim, tytuł "Duńskiego Statku Roku" zdobył zbudowany i przekazany jako całkowicie wyposażony w Polsce, przez stocznię Remontowa Shipbuilding, prom Prinsesse Isabella (ex Samsø), eksploatowany w Danii pierwszy w Unii Europejskiej prom z napędem gazowym LNG kursujący między portami jednego państwa. W roku 2014 podobny tytuł przypadł promowi Bergensfjord, którego częściowo wyposażony kadłub dostarczyła głównemu kontraktującemu i stoczni wyposażającej Bergen Group Fosen, Stocznia Gdańsk SA.
Statek został wyposażony w skomplikowany system ramp pozwalający na podchodzenie do małych wysepek i skalistych brzegów i schodzenie na ląd. Rampy te mogą być też używane w systemie pozycjonowania dynamicznego podczas prac wykonywanych przez statek na morzu.
Jednostkę wyposażono także w żuraw pokładowy typu offshore.
Spalinowo-elektryczny, hybrydowy (z bateriami akumulatorów, o mocy 850 kW) system napędowy dostarczył Rolls-Royce. Armator spodziewa się, dzięki zastosowaniu hybrydowego systemu napędowego, zmniejszenia zużycia paliwa o 25 %.
Baterie mogą być ładowane podczas eksploatacji statku. W wielu przypadkach eliminują one potrzebę włączania dodatkowego zespołu prądotwórczego, gdy statek pracuje w trybie pozycjonowania dynamicznego. W przystaniach energia przechowana w bateriach może być zużyta do zasilania "portowego" statku (przy wyłączonych zespołach prądotwórczych). Jest to istotne, gdyż wiele małych portów i przystani w Norwegii nie ma jeszcze przyłączy dla statków, a podczas postoju w portach powinno się unikać utrzymywania w ruchu emitujących spaliny agregatów.
Automatyczny system zarządzania energią czuwa nad włączaniem i wyłączaniem, stosownie do potrzeb, zespołów prądotwórczych, ładowaniem baterii, etc.
PBS
OV Bøkfjord - charakterystyka podstawowa
typ statku statek do obsługi pław i innych znaków nawigacyjnych (buoy tender) i do zwalczania skutków rozlewów olejowych na morzu
stocznia Hvide Sande, Dania (główny kontraktujący, wyposażenie)
klasyfikacja / przepisy DNV / Sjøfartsdirektoratet
stocznia Kedat Sp. z o.o., Szczecin (częściowo wyposażony kadłub)
armator Kystverket (Norwegian Coastal Administration)
długość całkowita 44,00 m
szerokość 11,40 m
wysokość boczna 4,34 m
tonaż pojemnościowy brutto 937
załoga 9 osób
miejsca dla załogi 16 osób
prędkość eksploatacyjna 11 węzłów
prędkość maksymalna 13,5 węzła
przekazanie przez stocznię sierpień 2016
system napędowy hybrydowy, Rolls Royce
zespoły prądotwórcze 3 × Caterpillar C32 - 945 kW każdy (1800 obr./min.)
bateria akumulatorów 850 kW
ster strumieniowy dziobowy 400 kW, Rolls-Royce
pędniki główne 2 × 1400 kW, Rolls-Royce Azimuth, Ø 2200 mm, o stałym skoku
system pozycjonowania dynamicznego DP Class 1
system rozdziału i zarządzana energią Rolls Royce
system zwalczania rozlewów olejowych "skimmer" Lamor przy burcie statku + 2 zbiorniki o łącznej pojemności 170 m³
żuraw pokładowy 120 tonometrów, Palfinger (2800 kg na wysięgu 21,4 m i 7000 kg na 11,0 m)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.