W środę, 10 sierpnia br. w kolejny etap prób morskich udał się niszczyciel min ORP Kormoran, budowany w stoczni Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku. Jego wypłynięcie na wody Zatoki Gdańskiej poprzedziła prezentacja okrętu dla przedstawicieli mediów, którzy mieli okazję przyjrzeć się jednostce z pokładu towarzyszącego jej trałowca 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Gdyni.
Przypomnimy, że pierwsze próby SAT (z ang. Sea Acceptance Test) odbywały się od 15 do 18 lipca br. Sprawdzono wówczas dzielność morską, właściwości manewrowe i działanie systemów ogólnookrętowych.
Czytaj także: ORP Kormoran rozpoczął próby morskie
W kolejnych etapach prób testowane będzie także wyposażenie specjalistyczne oraz system dowodzenia i kierowania środkami walki, którego integratorem jest wchodzący w skład konsorcjum Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej SA (CTM) z Gdyni.
Spółka ta jest dostawcą kluczowych z punktu widzenia realizowanych przez okręt zadań bojowych systemów, takich jak: system wspomagania dowodzenia, system minimalizacji i monitorowania sygnatur okrętowych (w tym ochrony przeciwudarowej), stacja hydrolokacyjna oraz ładunki do niszczenia min, które są rozwiązaniami opracowanymi przez polskich inżynierów.
Celem prób jest przetestowanie sprzętu i uzbrojenia w różnych warunkach hydrolokacyjnych i dla różnych scenariuszy operacyjnych.
Głównym zadaniem okrętu jest poszukiwanie i zwalczanie min morskich, przeprowadzanie jednostek morskich przez akweny zagrożenia minowego, rozpoznanie torów wodnych, zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi oraz stawianie min. Okręt ma działać na Bałtyku, Morzu Północnym i innych akwenach podczas misji sojuszniczych. Zapewnienie optymalnej i efektywnej realizacji głównych zadań z wykorzystaniem ww. podsystemów i środków walki, jak również podsystemów łączności, nawigacji i środków obserwacji technicznej oraz obrony biernej zabezpieczy polski System Dowodzenia i Kierowania Środkami Walki.
Budowa niszczyciela min przebiega zgodnie z harmonogramem. Przekazanie przez stocznię Remontowa Shipbuilding SA pierwszego po prawie 30 latach nowego okrętu dla polskiej Marynarki Wojennej zaplanowano w czwartym kwartale 2016 r. Umowa z Inspektoratem Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej przewiduje budowę kolejnych dwóch jednostek seryjnych.
GL, rel (OBR CTM SA)