Trójmiejskie stocznie przekazały zestaw części kadłuba na kolejny statek zakontraktowany w stoczni norweskiej. Tym razem chodzi o dwa duże bloki częściowo wyposażonego kadłuba statku do przewozu żywych ryb Ronja Ocean.
Część dziobową ze śródokręciem (o masie ok. 1150 t) zbudowała firma Montex Shipyard Dębowski Wasiołek Sp. J., scaloną z częścią dziobową przed wysyłką z Polski nadbudówkę (ok. 200 t) - Stocznia Wisła Sp. z o.o. z Gdańska, natomiast część rufową (z szybem maszynowym i kominem, o masie ok. 400 ton) dostarczyła stocznia Crist SA.
Odbiorcą kadłuba jednostki o numerze budowy 375 jest należąca do grupy Kleven stocznia Myklebust Verft w Gursken, dokąd obie części kadłuba z trójmiejskich stoczni, ustawione na barko-pontonie heavy-lift, holuje jednostka Frigga. Zestaw holowniczy spodziewany jest u celu 22 lipca.
Statek, po scaleniu z części kadłuba dostarczonych z Polski i wyposażeniu go, norweska stocznia ma przekazać do eksploatacji w marcu przyszłego roku.
Specjalistyczna jednostka do obsługi transportu z farm rybnych budowana jest na zamówienie armatora Sølvtrans na mocy kontraktu ujawnionego w połowie zeszłego roku. W styczniu br. armator potwierdził opcję na budowę drugiego statku tego samego projektu, który ma być gotowy we wrześniu 2017 r. Należy się domyślać, że częściowo wyposażony kadłub, najprawdopodobniej w blokach, nie w całości, został zakontraktowany również w Polsce - podobnie, jak kadłub Ronja Ocean.
Statki budowane są według projektu NVC 387 z Rolls-Royce, który dostarczy również na te statki system napędu głównego, urządzenia sterowe, system elektro-energetyczny, systemy automatyki, urządzenia pokładowe i zaawansowany system sterowania napędem głównym. Statki projektu NVC 387 charakteryzują się długością całkowitą ok. 80 m i łączną pojemnością trzech ładowni (zbiorników) na żywe ryby równą 3200 m3, umożliwiającą jednorazowy przewóz do ok. 500 ton ryb w kontrolowanej temperaturze wody.
Dwie nowe jednostki dołączą do dwóch zbudowanych wcześniej w Hiszpanii według tego samego projektu.
Na każdym ze statków znajdzie się także warty ok. 8,97 mln USD pakiet wyposażenia z Havyard MMC (Havyard Group). Chodzi o system próżniowy, system cyrkulacji i uzdatniania / oczyszczania wody, system RSW, urządzenia płuczące, sortownik oraz licznik ryb, system przeładunkowy, przesuwną gródź, system monitoringu i zdalnego sterowania.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak; Rys.: Rolls-Royce
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.