Stocznie, Statki

W poniedziałek, 11 lipca w chińskiej stoczni Yangfan (350 km na południe od Szanghaju) odbyła się uroczystość chrztu najnowszego statku należącego do Polskiej Żeglugi Morskiej - Legiony Polskie.

Legiony Polskie to klasyczny masowiec do przewozu takich ładunków jak węgiel, ruda żelaza, zboża czy nawozy sztuczne. Ma nośność 39 000 ton, długość 180m, szerokość 30m i zanurzenie maksymalne 10,5m. Statek, zaprojektowany przez uznane fińskie biuro Deltamarin, ma podwójne poszycie oraz 5 ładowni typu "box" o szerokich lukach ładunkowych i 4 dźwigi ładunkowe. Dzięki nowoczesnemu silnikowi głównemu, zoptymalizowanemu kształtowi kadłuba i tzw. naprowadzającym płetwom przedśrubowym, jest też bardzo ekonomiczny, jeśli chodzi o zużycie paliwa.

Chrztu statku, rozbijając zwyczajową butelkę szampana, dokonała Marzena Nalewajska, zastępca kierownika Działu Rozliczeń Krajowych PŻM. W czasie swojego przemówienia, dyrektor naczelny PŻM Paweł Szynkaruk, przybliżył chińskim uczestnikom uroczystości genezę nazwy statku, pogratulował również matce chrzestnej zaszczytnego obowiązku. Przypomniał też, że pierwszy z serii tych statków Armia Krajowa w czasie, gdy nadawano imię Legionom Polskim, po raz pierwszy przypłynął do kraju, do portu w Świnoujściu.

Legiony Polskie to drugi statek z nowego programu inwestycyjnego armatora na lata 2015-2020. Zakłada on wybudowanie łącznie 18 nowych masowców. Pierwsze cztery z nich noszą nazwy patriotyczne statków, które wcześniej pływały już we flocie PŻM, a niedawno zostały sprzedane. Serię zaczęła więc Armia Krajowa, obecne Legiony Polskie, a kolejne statki będą nosić nazwy: Szare Szeregi oraz Solidarność.

rel (PŻM)
 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0644 4.1466
EUR 4.2243 4.3097
CHF 4.5435 4.6353
GBP 5.1 5.203

Newsletter