Zgodnie z zapowiedziami organizatorów Baltic Sail, podczas trwania jubileuszowej imprezy, na zainteresowanych czekać będzie wiele atrakcji. Jedna z nich to latarniowiec Elbe1, który prawdopodobnie jutro w godzinach wieczornych, tj. 30 czerwca zacumuje przy nabrzeżu Ziółkowskiego w Gdańsku.
Historia latarniowca sięga 1939 roku, kiedy to stocznia Meyer Werft w Papenburgu (Niemcy) zdobyła kontrakt na jego budowę. Ten sam kontrakt obejmował realizację jeszcze dwóch jednostek tego typu, ale wraz z początkiem II Wojny Światowej zamówienia te zostały wstrzymane. Reaktywować udało się jedynie budowę Elbe1. Prace nad statkiem, z wyjątkiem wyposażenia wnętrz, ukończono w 1942 roku.
W 1945 roku stoczniowcy zatopili statek, aby uchronić go przed bombardowaniem. Jednostkę podjęto z wody ponownie latem 1945 roku. Początkowo nie było sposobu, aby kontynuować jej budowę, przyczyną był głównie brak narzędzi i materiałów, ale pod koniec 1945 roku, 50 pracowników stoczni, rozpoczęło ponownie prace, w których te remontowe miały pierwszeństwo.
W 1948 roku, po dziewięciu latach od uroczystego położenia stępki, Elbe1 został ukończony.
W 1988 roku kariera wszystkich latarniowców, które stacjonowały u ujścia Łaby w Cuxhaven, dobiegła końca. Również Elbe1 zakończył karierę, jako aktywna jednostka i została przekazana administracji publicznej Cuxhaven (Wasser- und Schifffahrtsamt Cuxhaven). Zaledwie rok później, Elbe1 przejęło stowarzyszenie Förderverein w Cuxhaven i statek wykorzystywany był później jako muzeum.
Ostateczne przejęcie odbyło się w 2002 roku przez Feuerschiff-Verein ELBE 1 von 2001 eV.
W przeciwieństwie do wielu innych statków muzealnych, Elbe1 jest w stanie podróżować do innych portów morskich.
Latarniowiec będzie otwarty dla zwiedzających w ramach Baltic Sail w dniach od piątku, 1 lipca do niedzieli, 3 lipca w godzinach od 13 do 17 przy nabrzeżu Ziółkowskiego (Kapitanat Portu Gdańsk, ul. Przemysłowa 4).
Elbe1:
Długość 51,37m
Szerokość 9,56m
Zanurzenie 4,75m
Rok budowy: 1948
Bandera: Niemcy
AL
Video: luftbildplus/youtube