Liderzy branży morskiej połączyli swoje siły we wspólnym projekcie masowca napędzanego LNG.
We wspólny projekt, nazywany "Project Forward", zaangażowane są międzynarodowe firmy i towarzystwo klasyfikacyjne: ABS, z Arista Shipping, Deltamarin, GTT oraz Wärtsilä. Pierwsza koncepcja projektu została ujawniona w tym tygodniu na międzynarodowych targach branży morskiej Posidonia, które odbywają się właśnie w Atenach.
Celem projektu, nad którym prace rozpoczęły się w maju 2015 roku, jest realizacja masowca typu kamsarmax (maksymalne wymiary umożliwiające zawinięcie do portu Kamsar w Gwinei) z napędem LNG zgodnego z obowiązującymi przepisami w zakresie redukcji emisji szkodliwych substancji do atmosfery.
- "Project Forward" to kamień milowy dla przemysłu morskiego - przyznaje Aleksander P. Panagopulos z Arista Shipping. - Naszym celem jest opracowanie nowej generacji energooszczędnych i przyjaznych dla środowiska statków do przewozu suchych ładunków masowych - dodaje.
Statek będzie zdolny do żeglugi 12 000 mil morskich w ciągu 40 dni bez konieczności tankowania.
Koncepcja opiera się na wysoce zoptymalizowanym projekcie Deltamarin B.Delta82LNG, wykorzystującym technologię membranową GTT (ang. Gas Transport, Technigas) w zbiornikach LNG, co pozwoli na większą wydajność oraz dłuższy czas operacji pomiędzy kolejnymi tankowaniami paliwa. Projekt posiada silnik czterosuwowy średnioobrotowy Wärtsilä bez generatorów pomocniczych - po raz pierwszy taka konfiguracja została zastosowana do jednostki tego typu, znacznie upraszczając układ maszynowni statku i przyczyniając się do obniżenia nakładów inwestycyjnych.
O pierwszych na świecie masowcach z napędem LNG, zaprojektowanych przez biuro konstrukcyjne Deltamarin, informowaliśmy na łamach Portalu Morskiego w listopadzie ubiegłego roku. Wówczas chodziło o projekt B.Delta26LNG, dzięki któremu emisja szkodliwych związków miałaby być zmniejszona o ponad 50% w porównaniu do statków obecnie funkcjonujących. Szerzej na ten temat można przeczytać tutaj: Deltamarin projektuje pierwsze na świecie masowce typu handysize z napędem LNG
"Project Forward" ubiega się o miano pierwszego na świecie projektu masowca do przewozu ładunków sypkich na świecie, jednak faktycznie tytuł ten należy się jednostce Greenland, pierwszemu na świecie masowcowi z napędem LNG do przewozu cementu oraz innych ładunków proszkowych. Statek o długości blisko 110 m i szerokości 15 m został zbudowany w 2015 roku i pływa pod banderą Bahama. W styczniu br. jednostka ta zawinęła m.in. do Gdyni i Szczecina.
Czytaj także: Pierwszy w świecie cementowiec z napędem LNG wkrótce w polskich portach
AL