Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe SA (Chipolbrok) wprowadziło do eksploatacji 6 kwietnia br. kolejny nowy statek - Nowowiejski. Jest to jednostka siostrzana Chipolbrok Pacific przekazanego przez stocznię Shanghai Shipyard w grudniu minionego roku.
Jest to statek wielozadaniowy przystosowany do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych, czyli m.in. tzw. project cargo (ładunków inwestycyjnych - elementów instalacji przemysłowych, np. rafinerii, elektrowni, cementowni). Charakteryzuje się nośnością 32 000 ton, długością całkowitą 190 m i szerokością 28 m. Posiada trzy ładownie (w tym dwie długie na ponad 50 m; w tych dwóch większych ładowniach są po dwa równoległe luki o rozmiarach 50,56 m x 11,25 m), które pozwalają na przewożenie nawet bardzo długich ładunków pod pokładem.
Na pokładzie statku (o wolnej powierzchni 2795 m²) będą mogły być przewożone przeniesione jego własnymi dźwigami ładunki o długości do ok. 135 m (np. płaty turbin wiatrowych, maszty flar, etc.). Na pokładzie zainstalowano trzy dźwigi o unosie po 350 ton. Para takich żurawi przeładunkowych pracująca w tandemie pozwala na podnoszenie obiektów o masie do 700 ton.
Statki klasy "Chipolbrok Pacific / Nowowiejski" są nieznacznie większe od poprzedniej generacji statków Chipolbroku - serii "Orkan / Galaxy" o nośności po 30 300 t. Projekt nowych jednostek został zoptymalizowany pod nieco mniejsze prędkości eksplaotacyjne, ale zawiera żurawie o większym udźwigu (na statkach klasy "Galaxy" dwa żurawie w tandemie mogą podnosić ładunki do 640 ton). Luki i ładownie na nowych statkach są o ok. 11 m dłuższe, niż na jednostkach z poprzedniego programu inwestycyjnego Chipolbroku.
Każdy ze statków z serii reprezentowanej przez Nowowiejskiego wyposażony jest w silnik wysokoprężny Wärtsilä typu 6RT-Flex 50-D o mocy 11 197 KM (8350 kW) przy 99 obr./min.
Najnowszemu nabytkowi Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego SA nadano imię Feliksa Nowowiejskiego, znakomitego polskiego kompozytora, dyrygenta i działacza narodowego, żyjącego w latach 1877-1946. Poczesne miejsce w jego twórczości znalazły utwory marynistyczne, takie jak m.in.: opera Legenda Bałtyku, czy dzieło chóralne Missa Stella Maris. Jednak bodaj najbardziej znany i do dziś śpiewany jest jego Hymn do Bałtyku (pieśń patriotyczna z 1919 r., do słów Stanisława Rybki), nie mówiąc już oczywiście o słynnej Rocie (do słów Marii Konopnickiej).
Nowowiejski jest drugim z czterech bliźniaczych statków zamówionych przez Chipolbrok w obecnym programie inwestycyjnym. Pozostałe zostaną przekazane również w tym roku. Będą nosiły nazwy Paderewski i Chipolbrok Atlantic. Cała czwórka ma zastąpić siedmiostatkową serię statków typu "Szymanowski" zbudowaną w latach 1991-1998 w Chorwacji.
Po zrealizowaniu obecnego programu inwestycyjnego i wymianie tonażu, flota Chipolbroku będzie się składała głównie z jednostek o nośności ponad 30 000 t, co przyczyni się do "efektu skali" (zmniejszenia jednostkowych kosztów przewozu ładunków).
W roku 2015 Chipolbrok przewiózł ok. 1,2 mln ton ładunków - nieznacznie mniej niż rok wcześniej. Przyczyn tego spadku upatruje się głównie w zmniejszonem zapotrzebowaniu na usługi przewozowe ze strony przemysłu poszukiwania i wydobycia ropy i gazu.
PBS, rel (Chipolbrok / RCh)
Fot.: Chipolbrok
Statki typu Chipolbrok Pacific / Nowowiejski
długość całkowita 189,90 m
szerokość 28,00 m
nośność 31 616 t
zanurzenie 10,50 m
pojemność ładunkowa 1 394 714 stóp sześc.
ładowność kontenerów 1919 TEU
prędkość 15,8 w.
Chipolbrok higlights 21-Jan 2016 from RedEye on Vimeo.
Byl kiedy statek Nowotko, czyli "no vodka"
Pieknie kidys brzmiala angielska nazwa statku "Ajnoroclol " czyli Inowroclaw.
Mielismy tez kiedys statek Boleslaw Krzywousty. Po angilsku byl po prostu BK czyli "bikej"
Przecież wiadomo że w Naszym "dziadowskim" kraju nie da się pływać pod polską banderą...każdy potrafi liczyć...
"dobra zmiana"- teoria teorią ...a życie życiem...temat rzeka...btw i tak już CP "pomaga" PRS'owi, chyba wystarczy...
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.