Do Holandii holowany jest, zbudowany w Damen Shipyards Gdynia, częściowo-wyposażony kadłub nowego dla gdyńskiej stoczni typu statku.
Holownik Leopard armatora J. Stępniewski i S-ka rozpoczął rejs z Gdyni, z jednostką o stoczniowym symbolu budowy FYS 6911 na holu, w środę, 9 marca po południu. Dwa dni wcześniej, tj. 7 marca, na wynajętym podnośniku dokowym Stoczni Marynarki Wojennej zwodowano ten częściowo wyposażony kadłub zbudowany w Damen Shipyards Gdynia. Tym razem nie był to jednak luksusowy superjacht, a jednostka zupełnie nowego w Polsce typu.
Stocznia Damen Shipyards Gdynia w ostatnich kilku latach budowała najpierw głównie w pełni wyposażone holowniki, a później - częściowo wyposażone kadłuby superjachtów dla stoczni Amels z grupy Damen. Teraz przyszła kolej na jednostkę nieco innego rodzaju.
Chodzi o statek do obsługi super- i megajachtów. Należy do typoszeregu Yacht Support, który już okazał się sukcesem stoczni.
Kadłub zbudowany ostatnio w Gdyni - FYS (fast yacht support) 6911 - to druga jednostka typu Sea Axe 6911. O sprzedaży pierwszego statku tego projektu (zarazem pierwszej jednostki z typoszeregu Yacht Support z hangarem dla śmigłowca) poinformowano w czerwcu ubiegłego roku. Hangar na jednostce typu 6911 (znajdujący się pod pokładem lądowiska, w którym zaaranżowano zapadnię) mieści lekkie śmigłowce np. typu Eurocopter AS365 lub AgustaWestland AW109.
Dla niektórych posiadanie dużych rozmiarów superjachtu, to za mało, jeśli chodzi o turystykę i rekreację na morzu w wersji dla bogaczy, o potwierdzanie statusu, zaspokajanie próżności i zachcianek. Niektóre z super czy megajachtów pływają w towarzystwie specjalnych jednostek pomocniczych.
Trudno powiedzieć, czy jakiś multimiliarder sam zapytał stocznię o możliwość zbudowania takiego statku, czy też powstanie, całkiem niedawno, nowego rodzaju statku było sztucznie wykreowaną "potrzebą" przez projektantów i stocznie, które zwietrzyły nowy, dodatkowy rynek.
Tak czy inaczej, prekursorami i zdecydowanymi liderami w tym nowym sektorze budownictwa okrętowego są stocznie grupy Damen, łącznie z jej specjalistą od luksusowych superjachtów - AMELS. Dotychczas zbudowano już trzy jednostki wg koncepcji Yacht Support. Były to statki projektu FYS 6711 (67-metrowe) Garcon (z 2012 roku) - jednostka wsparcia 87-metrowego jachtu Ace z Lurssen Werft i 6711 (z 2013 roku, choć niektóre źródła podają rok 2014) oraz Interpid - pierwsza jednostka projektu 6911 (69-metrowa) sprzedana (zakontraktowana) przez Damena w 2015 roku, która ma być przekazana armatorowi w czerwcu roku bieżącego.
Nie cała załoga super- czy megajachtu jest potrzebna na nim przez cały czas. Więcej rąk do pracy potrzeba w portach niż w tranzycie. Dlaczego część załogi nie miałaby okresowo przebywać na jednostce towarzyszącej superjachtowi?
Duże pieniądze dają (przynajmniej w niektórych aspektach) wolność. Cóż z tego, że ma się do dyspozycji taką drogą wielką pływającą zabawkę, skoro nie można wyruszyć w kolejny rejs w mgnieniu kaprysu, tylko trzeba czekać z opuszczeniem portu czy kotwicowiska na zakończenie czynności logistycznych. Zarówno przygotowywanie, wodowanie i uruchamianie motorówek, barkasów komunikacyjnych, wyposażenia nurkowego czy sprzętu do uprawiania sportów wodnych (desek windsurfinkowych, skuterów wodnych, etc.), jak i późniejsze ich "zwijanie" przed rozpoczęciem kolejnego rejsu zajmuje czas i skazuje właściciela superjachtu do "bezproduktywnego" oczekiwania na zakończenie tych czynności.
Statek wsparcia superjachtu (yacht support) może przybyć do celu przed i wypłynąć w kolejny rejs z opóźnieniem w stosunku do swojego "statku-matki" - przygotować do użytku pływające "zabawki", sprzęt sportowy i rekreacyjny przed przybyciem jachtu i podjąć je z wody, sklarować po wypłynięciu jachtu z miejsca postoju, a potem (dzięki wysokiej prędkości, wspomaganej możliwością utrzymywania jej nawet w trudnych warunkach pogodowych dzięki zastosowanemu kształtowi dziobu - sea axe) dogonić a nawet wyprzedzić "jacht-matkę".
Jeżeli właściciel jachtu chciałby mieć do dyspozycji kilka jednostek pływających, albo nawet tylko jedną dużą (np. 20-metrowy tender czy jacht), łódź podwodną do zwiedzania raf koralowych, żaglówkę albo pomieścić na superjachcie duże centrum nurkowe z komora dekompresyjną, garaże na samochody, zamknięty hangar dla śmigłowca - byłoby to wszystko (zwłaszcza jednocześnie) trudne do zrealizowania nawet na bardzo dużym jachcie... albo zabierałoby cenną przestrzeń na luksusy - kabiny i apartamenty, salony, siłownie, baseny, etc. Alternatywą jest umieszczenie zaplecza technicznego i magazynowego dla jachtów, motorówek, barkasów komunikacyjnych, sprzętu rekreacyjnego, nurkowego czy dla sprzętu do uprawiania sportów wodnych na drugiej - towarzyszącej superjachtowi jednostce. Damen oferuje projekty jednostek yacht support z powierzchną ładunkową pokładu do 550 m²i ładowniami o powierzchni składowej do 335 m².
Jednostka typu yacht support oferuje też większy i bezpieczniejszy, niż możliwy do zaaranżowania na superjachcie, pokład lądowiska dla śmigłowców, którego eksploatacja jest możliwa zarówno w dzień, jak i po zmroku. Poza tym na superjachtach zazwyczaj brakuje miejsca na hangar dla śmigłowca. Na jednostkach serii 9611 dostępne jest lądowisko dla śmiegłowce z certyfikatem LY3 / MCA.
Na jednostce yacht support możliwe są też bieżące prace warsztatowe i utrzymanie śmigłowca we właściwym stanie technicznym oraz jego tankowanie, lądowania i starty w nocy i w czasie ruchu jednostki pływającej.
Statek wsparcia logistycznego super- i megajachtów może służyć też jako "eskortowiec" lub "patrolowiec" mieszczący pracowników ochrony i ich sprzęt (także broń).
Jednostki o funkcj jacht support muszą się oczywiście (nierzadko zapewne) pokazywać w pobliżu "swoich" superjachtów. Muszą być więc estetyczne. Służyć ma temu m.in. "jachtowe" wykończenie powierzchni burt takich jednostek.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak, Rys.: Damen
Charakterystyka statków typu YS 6911
stocznia Damen
projektant Damen
długość całkowita kadłuba 69,15 m
długość na wodnicy pływania 68,95 m
szerokość 11,50 m
zanurzenie maksymalne (przy pełnym obciążeniu, na śródokręciu) 3,65 m
tonaż pojemnościowy brutto ok. 1200
liczba pokładów 3
powierzchnia ładunkowa pokładu 250 m²
pojemność zbiorników paliwowych 350 000 l
pojemność zbiorników na wodę słodką 44 000 l
silniki napędu głównego diesel, 4 x MTU 16V4000M63L
łączna moc napędu głównego 12 000 KM
prędkość maksymalna 20 w. (niektóre źródła podają 21 w.)
prędkość serwisowa 16 w. (wg niektórych źródeł - 18 w.)
zasięg 4500 Mm (przy prędkości 16 w.)
miejsca dla załogi 21
udźwig żurawia pokładowego 12,0 t przy wysięgu 5,00 m / 6,0 t przy wysięgu 11,5 m
maksymalna masa startowa śmigłowca 5000 kg
materiał kadłuba stal
materiał nadbudówki aluminium
klasyfikacja LR (Lloyd's Register)