Pierwszy w historii portu statek z napędem na gaz (LNG) - Greenland zawinął do portu gdyńskiego w minioną niedzielę - tj. 24 stycznia br. Dzień wcześniej, w sobotę, 23 stycznia jednostka stacjonowała w Szczecinie.
Greenland jest pierwszym na świecie statkiem z napędem LNG do przewozu cementu oraz innych ładunków proszkowych - takich jak m.in. szlaka (żużel) czy popiół. Statek o długości blisko 110 m i szerokości 15 m został zbudowany w 2015 roku i pływa pod banderą Bahama.
Statek jest wyposażony w pełni zautomatyzowany system załadunku i rozładunku cementu. Greenland przybył do Gdyni ze Szczecina po ładunek cementu z Przemiałowni Cemex Polska zlokalizowanej przy Nabrzeżu Bułgarskim. We wtorek opuści port i popłynie do Szwecji.
Pobyt statku w gdyńskim porcie był okazją do wizyty na jednostce przedstawicieli PGNiG Obrót Detaliczny Sp. z o.o. - lidera na rynku sprzedaży paliwa gazowego i handlowej obsługi klientów oraz grupy Wartsila - wiodącego światowego producenta silników okrętowych zasilanych LNG. W czasie spotkania PGNiG Obrót Detaliczny, reprezentowany przez Prezesa Zarządu Pana Tomasza Bukowskiego, przedstawił możliwość bunkrowania statków paliwem gazowym. Biorąc pod uwagę perspektywę rozwoju rynku LNG, PGNiG Obrót Detaliczny oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. podjęli decyzję o powołaniu zespołu, w skład którego wejdą przedstawiciele obu spółek, w celu wypracowania standardów oraz procedur obsługi bunkrowania statków LNG w Porcie Gdynia.
Greenland - charakterystyka podstawowa:
nr IMO 9734264
państwo bandery Holandia
długość całkowita 109,66 m
szerokość 14,99 m
zanurzenie 7,1 m
nośność 7300 t / 5875 t
tonaż pojemnościowy brutto 3600
Czytaj także wcześniejszy artykuł Portalu Morskiego zapowiadający wizytę jednostki w polskich portach >>>
> http://www.portalmorski.pl/statki/zawiniecia/42501-do-szczecina-zawinie-wkrotce-pierwszy-w-swiecie-cementowiec-z-napedem-lng
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.