Stocznia Crist SA przekazała pierwszy z dwóch zamówionych, częściowo wyposażonych kadłubów statków do obsługi morskich farm wiatrowych typu SOV (service operation vessel ), projektu SX175, budowanych dla stoczni Ulstein w Norwegii.
Kadłub (długość całkowita 88,00 m, szerokość 18,00 m, wysokość do pokładu głównego 8,00 m, zanurzenie 6,00 m) został wyholowany z doku SDII gdyńskiej stoczni i z portu Gdynia we środę, 16 grudnia, po południu. Holownik Stadt Sloevaag wraz z kadłubem o stoczniowym numerze budowy NB309 stoczni Ulstein powinien dotrzeć do Ulsteinvik 22-24 grudnia.
Statki typoszeregu SX175 budowane według nowatorskiego projektu, w którym zastosowano po raz pierwszy jednocześnie rozwiązania kształtu kadłuba zarówno części dziobowej, jak i rufowej według opatentowanej koncepcji X-Bow / X-Stern.
O zdobyciu zamówienia na częściowo wyposażone kadłubych tych interesujących jednostek przez stocznię Crist informowaliśmy szerzej w maju br. W opublikowanym wtedy artykule - więcej informacji zarówno o tych konkretnych statkach, jak i o koncepcji kształtu kadłuba X-Bow i X-Stern: Zamówienie stoczni Crist na częściowo wyposażone kadłuby statków do obsługi morskich farm wiatrowych.
Statki zakontraktowała norweska stocznia Ulstein Verft AS, dla której przeznaczone są częściowo wyposażone kadłuby ze stoczni Crist. Ostatecznym odbiorcą gotowych statków będzie WINDEA Offshore GmbH & Co. KG, która będzie operatorem statków. Zostaną one długoterminowo wyczarterowane firmie Siemens. Armatorem zarządzającym będzie Bernhard Schulte Shipmanagement. Udziałowcy WINDEA, to niemiecka grupa armatorska Bernhard Schulte, EMS Maritime Offshore oraz SSC Wind.
Palenie blach na pierwszą jednostkę - o numerze budowy NB309, której częściowo wyposażony kadłub właśnie przekazano, po wodowaniu przeprowadzonym w dniach 15-16 grudnia, a która ma otrzymać imię Windea La Cour, rozpoczęto 20 kwietnia 2015. Druga jednostka, NB310, miała wejść w fazę realizacji w sierpniu 2015, a zakończenie budowy tego kadłuba przez stocznię Crist planowane jest na kwiecień 2016 r. Stocznia Ulstein Verft, wieloletni zleceniodawca Crista, ma ukończyć wyposażanie tych dwóch statków w roku 2016 i 2017.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak
Zobacz także: Wypowiedź Øyvind Gjerde Kamsvåg, szefa projektantów Ulstein International AS nt. rozwiązania X-Stern, nagrodzonego podczas targów morskich Nor-Shipping 2015 w Oslo.
Zlaceniodawca nazywa się ULSTEIN VERFT AS nie ULSTEIN VAERFT
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.