Wczoraj, tj. 12 listopada odbyła się uroczystość chrztu nowej łodzi poszukiwawczo-ratowniczej Idar Ulstein, klasy Ulstein, zainspirowanej twórcą i wieloletnim prezesem jednej z najważniejszych grup stoczniowych w Norwegii i na całym świecie - Ulstein Group. Nowa łódź należy do Norweskiego Towarzystwa Ratownictwa Morskiego.
Prędkość ratuje życie
22-metrowa jednostka osiąga prędkość niemal 40 węzłów, a dzięki dwóm silnikom MTU (niemiecki producent silników MTU Friedrichshafen, część Rolls-Royce Power Systems) i pędnikom strugowodnym Rolls-Royce'a, łączy wysoką prędkość z dużym uciągiem na palu.
- Szybka reakcja jest niezbędna do ratowania ludzkiego życia na morzu. Wraz z Idar Ulstein otrzymujemy sprzęt w pełni zdolny do pracy w ciężkich warunkach - powiedział przewodniczący Norweskiego Towarzystwa Ratownictwa Morskiego, Nicolai Jarlsby.
Realizacja za 38 mln koron norweskich
Idar Ulstein będzie operowany przez 3-osobową załogę i posłuży głównie na terenach przybrzeżnych, rybackich, operacjach holowniczo-eskortowych, nurkowaniu, akcjach gaśniczych, jako pogotowie i transport medyczny. Łódź została wyposażona w najnowszą technologię radarową i zaawansowaną kamerę termowizyjną, co sprawia, że jest kompletną jednostką ratunkową. Będzie stacjonowała w Fosnavåg i zastąpi obecnie eksploatowaną tam jednostkę Emmy Dyvi.
- Nazwaliśmy łódź na cześć Idara Ulsteina, wieloletniego dyrektora generalnego i przewodniczącego zarządu Ulstein Group, który zmarł w 2012 roku - powiedział Tore Ulstein, prezes zarządu w Ulstein Group. - Uhonorujemy w ten sposób jego życie i wkład pracy w sektorze morskim, dzięki któremu potencjalnie uratuje wiele osób, które doświadczą trudności u wybrzeży Norwegii - dodał.
Statek ratowniczy Idar Ulstein został zbudowany w Swede Ship Marine AB w Szwecji, dzięki Ulstein Group, która sfinansowała znaczną część kosztów związanych z realizacją projektu - 38 milionów koron norweskich.
Prawdopodobnie zostaną wybudowane jeszcze trzy jednostki w klasie Ulstein.
- Modernizacja floty jest niezbędna. Mamy jeszcze starsze statki stacjonujące wzdłuż norweskiego wybrzeża - skomentował Nicolai Jarlsby. - Naszym celem jest znalezienie sponsorów, którzy pomogą w realizacji większej liczby jednostek klasy Ulstein - dodał.
Dane techniczne Idar Ulstein:
długość: 22 m
szerokość: 6,26 m
zanurzenie:1,2 m
napęd: Rolls-Royce
uciąg na palu:12 ton
prędkość maksymalna: 38 węzłów
tworzywo: aluminium
Norweska spółka Ulstein Group działalność rozpoczęła już w 1917 roku i specjalizuje się m.in. w projektowaniu statków i obiektów pływających oraz ich budowie.
AL, rel (Ulstein Group)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.