Apatyth, to imię najnowszego statku w barwach szczecińskiego armatora Unibaltic. Przy nośności 24 086 t, jest to zarazem największy statek w historii tego przedsiębiorstwa żeglugowego i największy obecnie zbiornikowiec we flocie niezależnych polskich armatorów.
Dodajmy, że nie bierzemy tu pod uwagę siarkowca Aurora, o nieco większej nośności - 24 668 t, znajdującego się w zarządzie techniczno-eksploatacyjnym i załogowym Polskiej Żeglugi Morskiej, jednak nie będącego własnością największego polskiego armatora. Wśród statków eksploatowanych przez polskie przedsiębiorstwa jest jeden większy zbiornikowiec, Ikarus III (32 300 t), ale należy on do spółki zależnej koncernu energetycznego Lotos, a nie do niezależnego armatora.
Jak poinformował Portal Morski Arkadiusz Wójcik, prezes i współwłaściciel Unibaltic Sp. z o.o., nowo zakupiony zbiornikowiec przejęty został formalnie od poprzedniego właściciela w ostatni piątek w Gdańsku. Na mocy długookresowej umowy czarterowej statek będzie zatrudniony przez Lotos Petrobaltic, do obsługi nowego złoża B8 (zbiornikowiec Lotosu Ikarus III obsługuje złoże B3). Apatyth będzie pełnił rolę jednostki magazynowej (FSU - Floating Storage Unit), a czasami także transportowej - dostarczając wydobytą ropę do terminalu portowego.
Jak powiedział nam Arkadiusz Wójcik, wspomniana umowa czarterowa dotycząca zbiornikowca Apatyth, jest efektem wieloletniej owocnej współpracy Unibaltic'u z Lotosem, a jednocześnie otwiera nowy rodział w rozwoju szczecińskiego armatora, gdyż oznacza wejście Unibaltic'u na rynek offshore.
W obecnym składzie floty przedsiębiorstwa żeglugowego Unibaltic Sp. z o.o. największym dotąd statkiem był Amaranth (5858 t nośności), a drugim co do wielkości - Azuryth (5605 t); pozostałe charakteryzują się nośnością pomiędzy ok. 3200 i 4500 ton. Tak więc zakup Apatyth'a, to praktycznie skok o rząd wielkości na tle dotychczas eksploatowanych statków i kolejny znaczący krok w rozwoju szczecińskiego armatora.
Apatyth, to znana także z wcześniejszych zawinięć do polskich portów Aurora (zbieżność nazw z siarkowcem zarządzanym przez PŻM przypadkowa), pływająca dotąd w barwach niemieckiego armatora Carl Büttner GmbH & Co. KG z Bremy. Jest to produktowiec-chemikaliowiec o zbiornikach ładunkowych z powłoką epoksydową i nośności 24 086 ton. Zbudowany został w 2004 roku w Chorwacji.
Tuż przed przybyciem do Gdańska, statek przebywał w Irlandii Północnej (Belfast) i Irlandii (Whitegate).
Na kominie statku umieszczone zostały już charakterystyczne kotwice z logo firmy, ale kolor komina przynajmniej na razie (wg stanu z dnia 28 września) pozostaje żółty - po dotychczasowym właścicielu.
W Gdańsku, przy nabrzeżu Wiślanym, od piątku Apatyth przechodził inspekcje i był przygotowywany do eksploatacji pod nowym zarządem i w nowej roli. W pierwszy rejs do złoża B-8 zbiornikowiec wyruszył w poniedziałek, 28 września, wieczorem.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak
Chemikaliowiec Apatyth (ex Aurora) - charakterystyka podstawowa
nr IMO 9247388
rok budowy 2004
stocznia 3 Maj Shipbuilding Industry, Rijeka, Chorwacja
długość całkowita 167,57 m
długość między pionami 160,80 m
szerokość 26,40 m
wysokość boczna 13,81 m
zanurzenie 9,19 m
nośność 24 086 t
tonaż pojemnościowy brutto 16 901
tonaż pojemnościowy netto 6847
łączna pojemność ładunkowa 29.379 m³ (przy 98 % zapełnienia zbiorników)
prędkość eksploatacyjna ok. 15,5 węzła
silnik napędu głównego Wärtsilä-NSD 6 RTA48T-B, o niskiej emisji NOx
moc napędu głównego 7850 kW / 127 obr./min.
śruba napędowa 4-płatowa, nastawna, Wärtsila-Lips
ster strumieniowy dziobowy Wärtsila-Lips CT 175 H o mocy 800 kW / 1750 obr./min.
prądnica wałowa / silnik elektryczny (PTO/PTI-generator) 1500 kVA przy 1200 obr./min. / 1200 kW przy 1200 obr./min.
silniki pomocnicze 3 × Wärtsila 6L20C2 o mocy po 1020 kW / 900 obr./min.
prądnice 3 x 1 FC6-562-8V A83 (PTO) Uljanik, 1000 kVA
awaryjny zespół prądotwórczy Lindenberg, z silnikiem wysokoprężnym MAN
automatyka siłowniana KMSS Data Chief 20
główne pompy ładunkowe 14 × zanurzone, hydrauliczne, typu SD150, produkcji Framo, 350 m³/h - 110 mlc, s.g. 0,8 t/ m³
klasyfikacja GL (DNV GL)
notacja klasy GL + 100A5 E2 ESP IW ERS T3D21 T4D22 Chemical Tanker Type-2, Oil Tanker MC E2 AUT INERT RP1-16% IMO 2 IMO No. 9247388 Double Hull yes Ice Class E2/1B Trading world wide