We wtorek, 25 sierpnia, z Gdyni wypłynął serwisowiec Rem Vision kierujący się do Myklebust w Norwegii z ładunkiem w postaci specjalistycznego żurawia offshore do prac podwodnych (subsea crane), zbudowanego na terenie byłej Stoczni Gdynia firmy GS-Hydro (hydraulika siłowa) i Gafako oraz Vistal na zamówienie młodego norweskiego projektanta i producenta wyposażenia okrętowego (głównie offshore) A-Lifting.
Jak się dowiedzieliśmy w centrali A-Lifting, firma ta podpisała kontrakt z GS-Hydro Poland, która z kolei dostarczyła hydraulikę siłową oraz - wraz z Gafako - zmontowała żuraw (w zakresie mechaniki, hydrauliki i elektryki). Elementy konstrukcji stalowej dźwigu powstały w Vistalu.
Źuraw A-Lifting z GS-Hydro Poland, Gafako i Vistalu, to zaawansowany wielozadaniowy żuraw przystosowany do prac podwodnych zaprojektowany jako zwarty (niewielki, "kompaktowy") i lekki. Wykorzystywany będzie przy takich pracach, jak transfery ładunków pomiędzy jednostkami pływającymi offshore, prace podwodne i konstrukcyjne, w tym umieszczanie i instalacja konstrukcji i urządzeń na dnie morza, obsługa (wodowanie i podejmowanie z wody) podwodnych pojazdów zdalnie kierowanych (ROV), wsparcie prac nurkowych, obsługa morskich wież turbin wiatrowych, samozaładunek statków w portach.
Co ciekawe źuraw ten nie jest przeznaczony dla żadnego jednego konkretnego statku. Będzie to dźwig "przechodni". Jest tak zaprojektowany i zbudowany, że może być instalowany na różnych statkach z floty armatora Rem Ship. Żuraw będzie czekał w gotowości w bazie Rem Ship na lądzie, zamontowany na specjalnej ramie fundamentowej, by - w razie potrzeby - zainstalowac go szybko na jednym ze statków. Po zakończeniu zadania z wykorzystaniem dźwigu, będzie on odstawiony na ląd by czekać na następne zadanie i kolejny statek z floty Rem Ship. Dzięki wielofunkcyjności samego dźwigu, a także dzięki jego mobilności, armator zyskuje dużą elastyczność w korzystaniu z niego, zapewniając jednocześnie zwiększenie elastyczności w dysponowaniu własną flotą na wymagającym rynku offshore.
Pierwszy kontrakt A-Lifting na dostawę specjalistycznego żurawia offshore do prac subsea został podpisany w marcu ubiegłego roku ze stocznią Remontowa Shipbuilding SA i dotyczył dostawy dźwigu na jeden z zaopatrzeniowców górnictwa morskiego (PSV) budowanych w Gdańsku dla norweskiego armatora Siem Offshore (konkretnie - na jednostkę Siem Pride - 856/1) i został już dostarczony i zainstalowany. Ma DOR 15 ton i może wspomagać prace podwodne prowadzone na głębokościach do 1500 m, m.in. dzięki aktywnemu systemowi kompensacji nurzania.
Przedsiębiorstwo A-Lifting AS z Aukra koło Molde zostało założone w marcu 2013 roku przez dotychczasowych pracowników i nowych inwestorów, którzy przejęli biura i działalność produkcyjną firmy Kongsberg Evotec z Molde. A-Lifting dostarcza m.in. wielozadaniowe dźwigi o unosie od 15 do 150 ton, które mogą być używane do prac podwodnych na głębokościach do 3000 m.
* * *
pbs, rel (A-Lifting)
Fot.: Piotr B. Stareńczak, A-Lifting