Technologia wymyślona w Szczecinie premierowo w słoweńskim porcie. System pilotująco-dokujący opracowany przez naukowców Akademii Morskiej w Szczecinie po raz pierwszy posłuży nad wybrzeżem Adriatyku, w mieście Koper.
Dzięki niemu kapitan statku będzie w stanie za każdym razem bardzo łagodnie przycumować do nabrzeża.
- Chociaż, za tym nieskomplikowanym efektem stoi nowoczesna technologia: system kilku laserów, a przede wszystkim napisane w Szczecinie oprogramowanie - opowiada profesor Lucjan Gucma z Akademii Morskiej w Szczecinie. - System może też mieć zastosowanie na promach. Kapitan promu może bardzo szybko dojść do nabrzeża, bo nie bawi się w manewry korygujące.
Koper to największy port w Słowenii. Dzięki technologii ze Szczecina tamtejsze władze mogą zaoszczędzić miliony złotych, bo duże statki mogą uszkodzić nabrzeże i trzeba montować specjalne, bardzo drogie odbojnice. Tymczasem, dzięki sfinansowanym przez Unię Europejską badaniom, system z AM-ki kosztuje 20 tysięcy euro. Jego montażem również zajmuje się firma ze Szczecina.
Żaden z polskich portów nie zdecydował się na zainstalowanie u siebie systemu pilotująco-dokującego, również w budowanym w Świnoujściu gazoporcie.
No tak, POlityczne polaczki, wolą przytulić nowy zegarek.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.