Höegh Autoliners odebrał z chińskiej stoczni Xiamen Shipbuilding Industries największy na świecie statek ro-ro do przewozu samochodów osobowych oraz ciężarówek i ładunków drobnicowych (PCTC - pure car and truck carrier) - Höegh Target. Jest to pierwszy z serii sześciu statków tego typu (klasa "New Horizon"). Pozostałych pięć zostanie dostarczonych w przeciągu kolejnych 18-stu miesięcy.
O prymacie statków klasy "New Horizon" wśród największych samochodowców (PCTC) świata decyduje łączna powierzchnia pokładów (71 400 m²) i ładowność aż 8500 standardowych samochodów osobowych.
Nowy samochodowiec, o długości 199,6 m i szerokości 36,5 m (post-panamax) oraz zanurzeniu 10,3 m przy nośności 20 766 t i pojemności brutto 77 000, umożliwia transport ładunków nawet do 6,5 metrów wysokości i 12 metrów szerokości na 14 pokładach. Maksymalna masa sztuki ładunku (wprowadzanego przez rampę rufową) będzie mogła wynosić aż 375 ton.
Höegh Target zaprojektowano z myślą o zminimalizowaniu negatywnych wpływów na środowisko naturalne - statek będzie emiotwać o połowę mniej CO2 od tradycyjnego statku ro-ro. Zwrócono również uwagę na optymalizację kadłuba i połączenie wysokiej ładowności z jak najniższym zużyciem paliwa - oferuje pojemność o 15% wyższą niż w innych statkach o podobnych wymiarach.
Projekt powstał w bliskiej współpracy z biurem projektowo-konsultingowym Deltamarin i został nominowany do nagrody Nor-Shipping w zakresie efektywności energetycznej.
Höegh Autoliners jest wiodącym na świecie dostawcą usług transportowych ro-ro. Firma działa na 15 szlakach handlowych, ma około 20 biur na całym świecie, 400 pracowników na lądzie i około 900 marynarzy.
Ciekawostki związane z wielkością i ładownością rekordowego samochodowca: 75 słoni jednocześnie może przyjąć rampa rufowa statku; o około 1 m wyższy od przeciętnej żyrafy jest prześwit w pionie furty rufowej (jego wysokość to 6,5 m); 8500 samochodów osobowych (które jednorazowo mieszczą się na pokładzie samochodowca klasy "New Horizon" ustawionych w jednej linii zajęłoby drogę o długości biegu maratońskiego (ok. 42 km); 10 pełnowymiarowych boisk piłkarskich zmieściłoby się na łącznej powierzchni pokładów samochodowca (71 400 m²); masa nowojorskiej Statui Wolności pomnożona przez 91 da nośność statku (prawie 21 tys. ton).
AL, PBS
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.