Stocznie, Statki

Trzy armaty, beczki ze żelaznymi sztabami, butelki z cynowymi korkami i inne eksponaty pozyskali archeolodzy podwodni i płetwonurkowie z Narodowego Muzeum Morskiego, którzy powrócili z wyprawy na wrak statku handlowego z II połowy XVII w.

Badania wraku, określanego roboczo jako „Szklany”, prowadzone były w ramach unikatowego projektu Wirtualny Skansen Wraków Zatoki Gdańskiej

- Na ślad wraku natrafił Urząd Morski w Gdyni, który podzielił się z nami tą informacją – mówi Jerzy Litwin, dyrektor NMM. - Sytuacja była o tyle niezwykła, że najpierw odkryto pozostałości niemieckiej torpedy. Okazało się, że zalega ona na wraku, dlatego niezbędna była interwencja saperów z Marynarki Wojennej. 

- Oględziny jednostki prowadzą nas do wniosku, że mamy do czynienia ze statkiem pochodzącym prawdopodobnie z II połowy XVII wieku - dodaje Tomasz Bednarz, kierownik zespołu badającego żaglowiec. - Być może dzięki analizie dendrochronologicznej i kwerendzie w archiwach uda nam się go zidentyfikować. Na razie próbowaliśmy dowiedzieć się czegoś więcej na temat ładunku.

Tropem, którym mogą podążać muzealnicy, są merki kupieckie, czyli znaki własnościowe, widoczne na niektórych beczkach oraz cynowe zakrętki na wydobytych z wraku butelkach. Posiadają one punce, które wskazują przynajmniej na jednego z XVII-wiecznych gdańskich konwisarzy. Zdaniem muzealników interesująca jest różnorodność pozyskanych butelek. W niektórych wciąż znajdują się płyny i substancje, które w najbliższym czasie zostaną poddane analizie.

- Ponadto odkryliśmy na wraku trzy armaty o długości od 1,5 do 2 metrów – mówi Tomasz Bednarz. - Zostały one wydobyte i są już w pracowni konserwacji.

Jerzy Litwin podkreśla, że wartość naukową odnalezionego wraku można porównywnać z innymi jednostkami badanymi dotychczas na polskim wybrzeżu Bałtyku, takimi jak Solen, General Carleton of Whitby czy De Jonge Seerp.

 

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter