Stocznia Crist od lat specjalizuje się w budowie częściowo wyposażonych kadłubów i statków, inżynierii morskiej i lądowej oraz w konstrukcjach offshore. Najnowsza realizacja to dwie (+ cztery w opcji) częściowo wyposażone jednostki typu offshore service vessel - OSV (wg oficjalnego komunikatu stoczni Crist) / service operation vessel - SOV (według nomenklatury armatora) dla tradycyjnego klienta Cristu - stoczni Ulstein Verft AS z Norwegii.
Niemiecka grupa armatorska Bernhard Schulte jest udziałowcem firmy serwisowej farm wiatrowych Windea (WINDEA Offshore GmbH & Co. KG), która będzie operatorem statków. Zostaną one długoterminowo wyczarterowane przez firmę Siemens. Armatorem zarządzającym będzie Bernhard Schulte Shipmanagement. Pozostali udziałowcy Windea, to EMS Maritime Offshore oraz SSC Wind.
20 kwietnia 2015 roku rozpoczęto palenie blach na pierwszą jednostkę - o numerze budowy NB309, której ukończenie planowane jest na koniec 2015 roku. Druga jednostka, NB310, wejdzie w fazę realizacji w sierpniu 2015 (zakończenie jej budowy planowane jest na kwiecień 2016).
Użycie statków typu SOV ma poprawić efektywność działalności serwisowej na farmach wiatrowych. Statki te mają służyć jako niezawodna i przyjazna środowisku platforma działań na farmach wiatrowych, wsparcia utrzymania i konserwacji, transportu i zakwaterowania techników obłsugi turbin wiatrowych i zapewnienia bezpiecznego i niezawodnego dostępu do instalacji offshore wind.
Prowadzona przez zespół doświadczonych project managerów budowa obejmuje dwa prototypowe statki, w których zastosowano zarówno specyficzny, opatentowany kształt dziobu typu X-Bow™, jak i nowatorski kształt rufy X-Stern™.
Ulstein sprzedał już 100 dziobów X-Bow zarówno w statkach budowanych we własnej stoczni (29 jednostek) w Ulsteinvik, jak i w projektach realizowanych w innych stoczniach.
Ten kamień milowy został osiągnięty po 10 latach od wprowadzenia do eksploatacji pierwszego statki z dziobem X-Bow w roku 2005. Przypomnijmy, że pierwszym w historii statkiem z patentowym dziobem X-Bow był AHTS Bourbon Orca, którego częściowo wyposażony kadłub powstał w nieistniejącej już stoczni Maritim Shipyard. Od tego czasu już nie jeden kadłub statku z dziobem X-Bow powstał także w stoczni Crist. Teraz znowu polska stocznia, tym razem Crist, zbuduje pierwszy w świecie statek z rufą o kształcie X-Stern Ulstein'a, bowiem zamówienie setnego statku z dziobem X-Bow zbiegło się, na jednym z kadłubów zamówionych właśnie w stoczni Crist, z pierwszym sprzedanym komercyjnym zastosowaniem podobnego rozwiązania zastosowanego do części rufowej statku - X-Stern.
Zastosowanie zarówno X-Bow, jak i X-Stern na jednym statku ma ułatwić utrzymanie pozycji i zmniejszyć zużycie energii w trybie DP aż o 25 % w porównaniu do statków o konwencjonalnym kształcie kadłuba. Ponadto, w miarę, jak statek wchodzi w falę i zaczyna się w niej zanurzać, kształt X-Bow i X-Stern pozwala (zwłaszcza na rufie) na wolniejsze zwiększanie wyporności, co ogranicza "podbijanie" rufy z obszernym zazwyczaj na statkach offshore support spłaszczonym nawisem rufowym. Ulepszony rozkład wyporu (wynikający z innego rozkładu objętości kadłuba) pozwala zmniejszyć "odpowiedź na falę", a także zmniejszyć utratę prędkości statku na fali lub wybrać utrzymanie prędkości przy zmniejszonym (w porównaniu do statki o konwencjonalnym kształcie kadłuba) zużyciu paliwa.
Projekt statku, oznaczony jako Ulstein SX175, opracowano z uwzględnieniem wymogów branży morskiej energetyki wiatrowej (offshore wind), w ścisłej współpracy pomiędzy biurem projektowym stoczni - Ulstein Design & Solutions i specjalistami z Windea oraz Bernhard Schulte.
Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom statek może pracować w trudnych warunkach zarówno dziobem i rufą w kierunku wiatru, fal i prądów morskich, co ma niemały wpływ na wykonywanie prac przy bieżącej obsłudze morskich farm wiatrowych.
Przy budowie każdej jednostki będzie pracować w Gdyni ok. 400 pracowników, nie włączając kadry technicznej.
Jednostki NB309 i NB310 napędzane są za pomocą dwóch głównych pędników rufowych. Posiadać będą też po dwa stery strumieniowe oraz po jednym pędniku azymutalnym. Prędkość operacyjna każdej jednostki to 13,5 węzła. Statek będzie spełniał najwyższe wymogi środowiskowe (IMO-Tier3).
Do kluczowych elementów wyposażenia funkcjonalnego statku tego rodzaju należy pomost komunikacyjny łączący go z obsługiwaną instalacją offshore (najczęściej - wieżą turbiny wiatrowej) określany m.in. jako "walk to work system". Podstawa pomostu musi zapewniać kompensację ruchów statku. Na wyposażeniu statków dla Windea zainstalowane mają być pomosty (active motion compensated gangways) produkcji Uptime International, zakontraktowane przez stocznię Ulstein Verft AS.
Zakres prac podstawowych przy projektach NB309 i NB310 realizowanych w Crist obejmuje cały częściowo wyposażony kadłub, wraz z głównymi urządzeniami i systemami rurarskimi. Natomiast dzięki zadeklarowanym przez klienta opcjom wyposażenia każda kolejna jednostka będzie przekazywana w stopniu bardziej zaawansowanym, tak by ostatnią wykonać w pełni wyposażoną.
Statki mają być początkowo zatrudniane głównie na farmach wiatrowych Gemini i Sandbank, a także na farmie wiatrowej DanTysk na Morzu Północnym.
Bernhard Schulte to rodzinna firma armatorska i zarządzania flotą armatorów trzecich, zatrudniająca 16 000 i 1500 osób na lądzie, posiadająca setkę statków i zarządzająca ponad 650 jednostkami.
Ulstein, to norweska stocznia z niemal 100-letnią tradycją, znana z innowacji i wiodącej pozycji na rynku budowy statków dla sektora offshore.
rel (Crist, Ulstein, Windea), PBS
Rys. Ulstein Design & Solutions
Jednostki NB309 i NB310 - charakterystyka podstawowa
armator zarządzający Bernhard Schulte Shipmanagement GmbH & Co. KG
czarterujący Siemens
państwo bandery Gibraltar
stocznia (jednostka gotowa) Ulstein Verft AS
stocznia (częściowo wyposażony kadłub) Crist SA
rok budowy (gotowe jednostki ze stoczni Ulstein) 2016, 2017
długość całkowita 88,00 m
szerokość 18,00 m
wysokość do pokładu głównego 8,00 m
zanurzenie 6,00 m
napęd: 2 pędniki rufowe, 2 stery strumieniowe i pędnik azymutalny
prędkość 13,5 w.
liczba miejsc dla załogi własnej statku i dla klienta (ekip serwisowych): statek może pomieścić 60 osób w pojedynczych kabinach (lub w sumie 109 osób), z czego 40 miejsc jest przeznaczonych dla serwisantów wież wiatrowych
klasyfikacja DNV (DNV GL)
X-Stern - zasada działania: