Stocznie, Statki

Do końca czerwca Karsibór I ma wrócić do Świnoujścia. Prom przechodzi remont siłowni wraz z wymianą napędu. Koszt remontu to 14,9 mln złotych. Większą część tej kwoty pokryto z pieniędzy mieszkańców naszego miasta.

Od lutego prom Karsibór I znajduje się w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie. To drugi z promów obsługujących ogólnodostępną przeprawę promową „Centrum”, która jest gruntownie remontowana. Prom przechodzi remont siłowni wraz z wymianą napędu.

Jak informuje Grzegorz Bogdanowicz z Żeglugi Świnoujskiej, zgodnie z umową ma być wyremontowany do 20 czerwca. Na przeprawę wróci po remoncie.

- Zgodnie z umową Karsibór I ma wrócić do Świnoujścia do końca czerwca tego roku – mówi rzecznik prezydenta Robert Karelus. - Oprócz siłowni zmodernizowana będzie również część sterówki, konkretnie wymieniony zostanie pulpit sterowniczy.

Remont ma kosztować 14,9 mln złotych. Z tego tylko 5,5 mln złotych pochodzi z rezerwy budżetowej państwa. Resztę muszą dołożyć świnoujscy podatnicy. Wykonawcę remontu wybrano dopiero w trzecim przetargu. W dwóch pierwszych oferty opiewały na kwoty znacznie przewyższające środki zgromadzone na ten cel w budżecie.

- Remont promów typu Karsibór to konieczność - przypomina Robert Karelus.  - Mają już prawie po 40 lat i nigdy wcześniej nie przechodziły gruntownym remontów czy modernizacji. Przede wszystkim chodzi o zamontowanie nowych napędów, które nie tylko będą nowoczesne i mniej awaryjne, ale przyniosą oszczędności na paliwie, a więc kosztach utrzymania przeprawy.

W 2012 roku jako pierwszy remontowi poddany został Karsibór II. Modernizacją zajęła się MSR Gryfia, która teraz także wygrała przetarg. Koszt tamtego remontu wyniósł niecałe 13 mln złotych, z czego 7 mln złotych miasto otrzymało z rezerwy budżetowej państwa. Wiosną 2014 roku jednostka powróciła na przeprawę promową „Centrum”.

- Jak mówią pracownicy Żeglugi Świnoujskiej nowy napęd przyniósł oszczędności dochodzące nawet do 40 procent – informuje Robert Karelus.

iswinoujscie.pl

+8 promy
Informacja powinna być w miarę kompletna. Z powyższego tekstu nic nie wynika. Faktem jest, że dzięki zamontowaniu napędu dieselelektrycznego ( cztery zespoły prądotwórcze, elektryczny napęd dwóch pędników azymutalnych) zużycie paliwa przez Karsibór 2 zmniejszyło się o połowę, a serwisowanie promu jest znacznie tańsze. Jednak Remontowany właśnie Karsibór1 to całkowicie inna sprawa. Wymyślono kuriozalny system napędowy. Prom będzie miał aż cztery pędniki azymutalne , każdy napędzany bezpośrednio przez silnik spalinowy, a do tego w centralnej części kadłuba elektrownię okrętową : dwa lub trzy zespoły prądotwórcze. Silniki są innej firmy niż te na jedynce. Realizacja projektu będzie tańsza, lecz serwisowanie , ze względu na ilość silników oraz innych zespołów a także to, że silniki pochodzą od innego producenta podroży ogólne koszty eksploatacji o około 30%. Silniki Caterpilara mają cztery promy typu Bielik oraz Karsibór 2, Karsibory 2 i 3 mają Sulzery, a remontowany właśnie Karsibór 1 ma montowane Cuminsy. .
13 maj 2015 : 09:35 ssszymek | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter