Statek towarowy typu sto-ro - Kvitbjorn, należący do armatora Nor Lines, został oficjalnie ochrzczony i jest gotowy do pracy, jako "statek przyjazny środowisku". Ceremonia nadania imienia odbyła się w czwartek, 16 kwietnia w Stavanger, w Norwegii.
Kvitbjorn to pierwszy z dwóch nowych statków zasilanych LNG norweskiego armatora utrzymującego regularne serwisy przewozowe na Morzu Północnym, Bałtyku i wzdłuż wybrzeży Norwegii aż po daleką Północ.
Statek typu sto-ro z napędem na LNG będzie eksploatowany w żegludze regularnej na trasie między Europą Północną a Norwegią i będzie pierwszym w Europie typowym nowozbudowanym statkiem czysto towarowym zasilanym ekologicznym paliwem gazowym. Dotychczas zainstalowano system napędowy na LNG m.in. na istniejącym zbiornikowcu szwedzkiego armatora.
- Ten typ statku zdobył już kilka prestiżowych nagród, zarówno za innowacyjność samego projektu, jak i przystosowanie do zasad ochrony środowiska - powiedział Tor Arne Borge, dyrektor generalny Nor Lines.
Matką chrzestną towarowca została Anita Krohn Traaseth, dyrektor generalny Innovation Norway. - To zaszczyt być matką chrzestną MS Kvitbjorn, najbardziej przyjaznego środowisku statku towarowego - przyznała Anita Krohn Traaseth. - Statek reprezentuje zupełnie nową generację i jest doskonałym przykładem tego, że innowacyjność i dobro środowiska może iść w parze - dodaje.
Kvitbjorn, wraz z siostrzanym statkiem Kvitnos będą gotowe do eksploatacji w lipcu. To pierwsze statki towarowe Nor Lines, które wyposażono w zbiorniki i systemy paliwowe na LNG. Ich uruchomienie wprowadzi nową erę dla tego typu statków.
Statek w Norwegii pojawił się 29 marca. Podczas rejsu z chińskiej stoczni Tsuji Heavy Industries (oddział stoczni japońskiej) bunkrował w Koczin w Indiach oraz w hiszpańskiej Kartagenii. Dzięki temu Kvitbjorn wszedł do historii, jako pierwszy statek, który zasilany paliwem gazowym (LNG) przepłynął tak długą trasę - z Dalekiego Wschodu do Europy.
Silniki napędu głównego i cały układ napędowy zawierają szereg innowacyjnych technologii Rolls-Royce. Statek posiada m.in. zasilany wyłącznie LNG silnik napędu głównego (Rolls-Royce Bergen) i kombinowany system ster-śruba Promas, a także hybrydową prądnicę wałową. Dla zoptymalizowania wykorzystania mocy zastosowano innowacyjny kształt kadłuba z dziobem - "przeszywaczem fal".
Agentem Nor Lines AS w Polsce jest firma Poseidon Frachtcontor Junge, z biurami w Szczecinie, Świnoujściu i Gdyni, która - jako agent portowy i żeglugowy (ładunkowy) - obsługuje także od lat linię łączącą Świnoujście z portami Danii i kilkudziesięcioma portami Norwegii. Dlatego zwróciliśmy się do agenta w Świnoujściu z zapytaniem, czy istnieje w przyszłości możliwość zatrudnienia takiego statku na linii ze Świnoujścia. Zwłaszcza, że na miejscu może być dostępne paliwo (terminal LNG w budowie).
- Nor Lines budując nowe statki brał pod uwagę Świnoujście - powiedział Marek Knobloch, agent z Poseidon Frachtcontor Junge. - Jednak w tej chwili nie mógłby w pełni korzystać z naszego portu, gdyż nie ma tak dużej ilości ładunków. Może w przyszłości ta sytuacja się zmieni i będziemy chcieli zatrudnić tego typu towarowiec na linii ze Świnoujścia.
AL
Kvitbjorn i Kbitnos - charakterystyka podstawowa
Długość całkowita: 112,00 m
Szerokość konstrukcyjna: 20,80 m
Zanurzenie konstrukcyjne: 5,50 m
Ładowność przy zanurzeniu 5,50 m: ok. 3600 t
Zanurzenie maksymalne: 6,00 m
Ładowność przy zanurzeniu 6,00 m: 4700 t
Maksymalna nośność: ok. 5500 t
Silnik napędu głównego: Rolls-Royce Bergen B35:40
Moc napędu głównego 3940 kW
Prędkość eksploatacyjna 14,3 węzła
Klasyfikacja DNV GL
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.