Na zlecenie niemieckiej firmy Bohlen & Doyen GmbH specjalizującej się w pracach hydrotechnicznych w obszarze Morza Północnego i Bałtyku zachodniopomorska Stocznia Poltramp Yard SA ze Świnoujścia, w dniu 9 kwietnia rozpoczęła budowę specjalistycznego pełnomorskiego pontonu offshore. Budowana jednostka, która prawdopodobnie otrzyma imię BoDo Constructor, służyć będzie do układania kabli na dnie morskim.
Jest to - jak twierdzi stocznia - pierwsza tak duża jednostka tego typu (barko-ponton) i o tej funkcji w całości budowana w Polsce, wyposażona w najnowsze systemy i urządzenia techniczne.
Obiekt o długości 120 m, szerokości 32 m i wysokości bocznej 6,5 m oraz pomieszczeniach socjalnych dla 50 pracowników został zaprojektowany przez stocznię. Całość prac montażowych, prefabrykacja, instalacja urządzeń i budowa oraz wyposażenie modułów mieszkalnych zostanie wykonana na terenie stoczni w Świnoujściu. Wyjątkiem jest kadłub jednostki, który ze względu na dużą kubaturę zostanie wykonany przez Vistal Offshore z Gdyni. Nadzór nad dokumentacją projektową i budową prowadzi towarzystwo klasyfikacyjne DNV GL.
Warto dodać, że obecnie stocznia Poltramp gości i modernizuje już dwie jednostki o podobnej funkcji, co nowo-budowana. Nostag 10 i ASV Pioneer, to jednostki offshore (duże barko-pontony) przystosowywane do układania kabli linii energetycznych na potrzeby nowych farm wiatrowych. Przy nabrzeżu stoczni Poltramp w Świnoujściu przechodzą proces dostosowania do lepszego wypełniania zadań, poprzez przebudowę i wyposażenie w dodatkowe specjalistyczne urządzenia pokładowe. Dodatkowo na Nostag 10 zamontowane zostaną pale kotwiące wraz z napędem, które również powstają w stoczni Poltramp. Przekazanie gotowej jednostki przewidywane jest na kwiecień roku 2016.
Jednostka, której budowę właśnie rozpoczęto nie jest pierwszą, na którą zlecenie od firmy Bohlen & Doyen otrzymał Poltramp. Dla przykładu na początku roku 2012, po przebudowie i modernizacji dokonanej przez Poltramp, zwodowano w byłej Stoczni Szczecińskiej (z pochylni Wulkan) ponton o masie 1500 t, szerokości 22 m i długości 80 metrów. Był to barko-ponton OceanTeam Installer (później przemianowany na BoDo Installer) należący do niemieckiej firmy Bohlen & Doyen służący do instalacji kabli energetycznych na dnie morskim. Przy przebudowie tej jednostki połączyły siły dwie spółki - Poltramp Yard ze Świnoujścia i PTS ze Szczecina.
Zachodniopomorski Klaster Morski zauważa z zadowoleniem, że jest coraz więcej pracy dla stoczni z regionu Pomorza Zachodniego, czego przykładem jest realizacja opisanej tu budowy nowej jednostki dla odbiorcy niemieckiego.
Poltramp Yard SA to firma z wielotenią tradycją działająca w sektorze przemysłu stoczniowego i konstrukcji stalowych. Doświadczenie pracowników i innowacyjne rozwiązania technologiczne pozwalają na budowanie statków począwszy od koncepcji i projektowania, poprzez całościową budowę, aż po przekazanie jednostki armatorowi – czytamy w oficjalnym komunikacie stoczni. Poltramp wykonuje również skomplikowane remonty i przebudowy statków specjalistycznych i rybackich oraz świadczy usługi wyjazdowych remontów na terenie Europy. Realizuje prace z zakresu instalacji elektrycznych i automatyki oraz hydrauliki siłowej. Kompleksowy zakres prac wykonywany przez stocznię, terminowość i jakość prac pozwala na utrzymanie silnej pozycji na rynku stoczniowym. Stocznia prowadzi swoją działalność w Świnoujściu i Szczecinie tworząc miejsca pracy dla 190 osób.
rel (Poltramp), PioSta
Fot.: Poltramp, Piotr B. Stareńczak; Rys.: Poltramp
W was można a u nas naprzeciwko nie bo rządzą marsjanie.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.