Koncern Rolls-Royce podpisał kontrakt z norweskimi armatorami Bastø-Fosen i Fjord 1 na pędniki azymutalne, które będą zamontowane w nowobudowanych promach dwustronnych. Kontrakt opiewa na 5,5 mln funtów.
Wszystkie promy zostały zaprojektowane przez Multi Maritime i będą wykonane w tureckich stoczniach: Sefine, Cemre i ADA. Innowacyjność tych projektów polega na tym, że każdy ze statków ma być dwukierunkowy (symetryczny), dzięki czemu będą bardziej stabilne podczas manewrowania.
Trzy większe promy (142 m), budowane dla armatora Bastø-Fosen, zostaną wyposażone w dwa pędniki Azipull 100 (po jednym na każdą stronę) i systemy kontroli napędu Helicon X3. Na swój pokład zabiorą maksymalnie 600 pasażerów, około 200 samochodów osobowych oraz od 24 do 30 samochodów ciężarowych.
Natomiast pozostałe dwa mniejsze (74 m), które zasilą flotę Fjord 1, oprócz wbudowanego systemu kontroli napędu Helicon X3, będą wyposażone w pędniki AZP85. Każdy z nich pomieści do 199 pasażerów i 60 samochodów osobowych.
Pędniki azymutalne koncernu Rolls-Royce pomogą zmniejszyć ilość mocy silnika w czasie rejsu, co w efekcie doprowadzi do znacznego obniżenia zużycia paliwa.
Nowe promy mają być gotowe w 2016 roku.
AL
Illustr. Rolls-Royce