Kompletne zasilanie elektryczne, układ napędowy i rozwiązania w zakresie zarządzania energią zostaną dostarczone do stoczni Meyer Turku i zainstalowane na promie pasażerskim następnej generacji napędzanym LNG.
ABB, wiodący na świecie dostawca technologii energetyki i automatyki, otrzymała zamówienie na kompletne elektryczne zasilanie, elektryczne układy napędowe i rozwiązania do zarządzania energią dla nowego promu zasilanego LNG, budowanego dla estońskiej Tallink Grupp. Kontrakt ten przyczyni się do wzmocnienia pozycji ABB jako głównego dostawcy systemów napędu elektrycznego dla promów zasilanych LNG.
Ten potężny prom zostanie zbudowany w stoczni Meyer Turku w Finlandii, a jego dostawa planowana jest na początek 2017 roku. Statek o długości ok. 212 metrów i tonażu 49 000 brutto będzie przewozić 2800 pasażerów z Tallina do Helsinek i z powrotem. W 2013 roku na tej trasie podróżowało ok. 7,4 mln pasażerów, co sprawia, że jest ona jedną z najważniejszych w regionie Morza Bałtyckiego. Większość (ponad 80 proc.) ruchu pasażerskiego w porcie w Tallinie generują pasażerowie podróżujący między Helsinkami a stolicą Estonii.
Rozwiązania ABB pomogą zmniejszyć zużycie energii i paliwa podczas eksploatacji promu oraz zapewnią niezawodne zasilanie elektryczne różnym urządzeniom i układom znajdującym się na promie. ABB dostarczy kompletny system wytwarzania elektryczności i układ napędowy, w tym m.in. efektywne, synchroniczne silniki napędowe i napędy ACS600SD, generatory średniego napięcia, rozdzielnicę główną, transformatory oraz silniki napędu strumieniowego. Firma gwarantuje również obsługę w zakresie kwestii technicznych, zarządzania projektowego i rozruchu, w tym zdalne usługi diagnostyczne, kompleksowe szkolenia dla załogi oraz dostęp do globalnej sieci serwisowej ABB, która zapewni profesjonalne punkty obsługi w obu portach.
Efektywność energetyczna nowego statku może być jeszcze wyższa dzięki systemowi zarządzania energią EMMA firmy ABB. System ten będzie wspierać załogę w zarządzaniu procesami związanymi z energią, czynnościami szkoleniowymi i podejmowaniu decyzji, minimalizując całkowite koszty zużycia energii przez prom.
LNG jako paliwo stosowane do napędu statków może przyczynić się do znacznego zmniejszenia oddziaływania transportu morskiego na środowisko. Pozwala ono na zmniejszenie emisji NOx, SOx i cząstek stałych o 85–100 proc. w porównaniu do ciężkiego oleju opałowego. Nowy prom z napędem zasilanym LNG będzie zgodny z nowymi restrykcyjnymi przepisami dotyczącymi emisji spalin dla Obszarów Kontroli Emisji (ECA), które obejmują również Morze Bałtyckie.
– Meyer Turku jest jedną z czołowych europejskich stoczni i cieszy nas, że możemy dalej z nią pracować nad zaawansowanym nowym projektem dla Tallink Grupp – powiedział Heikki Soljama, dyrektor jednostki biznesu ABB Przemysł Morski i Porty. – Napęd elektryczny dla nowoczesnych promów napędzanych LNG, wymagających wydajnych i niezawodnych rozwiązań zwiększających elastyczność statku, jest dziś czymś normalnym. Dzięki kompleksowej dostawie rozwiązań w zakresie energetyki i napędu, systemu zarządzania energią oraz wsparcia serwisowego, ABB jest w stanie pomóc Tallink Grupp w zakresie zwiększania efektywności operacyjnej nowej jednostki.
Przy projektowaniu nowego promu napędzanego LNG wybraliśmy światowej klasy rozwiązania i dostawców, którzy gwarantują, że statek będzie efektywnie działał przez wiele lat będąc jednocześnie przyjazny dla środowiska. Jako lider rynku na trasie Tallin-Helsinki jesteśmy dumni, że możemy wyznaczać nowe standardy dla następnej generacji promów pasażerskich – powiedział Tarvi-Carlos Tuulik, dyrektor działu zarządzania statkami w AS Tallink Grupp. – Jako że ABB jest wiodącym na świecie dostawcą systemów zasilania i napędu dla statków pasażerskich, spodziewamy się również najwyższej klasy wsparcia dla eksploatacji.
W ciągu ostatnich dwóch dziesięcioleci firma ABB dostarczyła rozwiązania dla 34 statków pasażerskich zbudowanych przez Meyer Group, słynącej z budowania najbardziej zaawansowanych statków wycieczkowych.
Meyer Turku Oy jest jednym z ważniejszych europejskich przedsiębiorstw działających w branży budownictwa okrętów. Właścicielem spółki jest Meyer Werft (70 proc.) i rząd Finlandii za pośrednictwem Teollisuussijoitus (30 proc). Stocznia spółki w Turku zatrudnia 1350 osób i specjalizuje się w budowie statków wycieczkowych, promów oraz statków specjalnych.
AS Tallink Grupp jest wiodącym operatorem przewozów pasażerskich i towarowych w regionie północnego Bałtyku. Spółka posiada łącznie 18 statków i działa pod markami Tallink i SIlja Line na szcześciu różnych trasach. AS Tallink Grupp zatrudnia 7000 osób i przewozi do 9 mln pasażerów na całym świecie rocznie.
rel (ABB)