W środę, 11 lutego, późnym popołudniem, do portu Sælvig na wyspie Samsø, dotarł oczekiwany przez tamtejszą społeczność nowy, przyjazny środowisku prom Samsø, zbudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding, należącej do grupy kapitałowej REMONTOWA Holding.
Statek wyruszył z Gdańska w kierunku Danii, pod wodzą kapitana Poul'a Jensen'a przed południem 10 lutego. Z dużym zainteresowaniem został przywitany przez przedstawicieli społeczności wyspy Samsø. Szersze ich grono będzie mogło zapoznać się po raz pierwszy z promem już wkrótce. Na sobotę, 14 lutego, armator promu zaplanował na nim bowiem "dzień otwarty". Spodziewa się na nim około 1800 gości i zwiedzających. - Jesteśmy bardzo podekscytowani możliwością pokazania i pochwalenia się nowym promem - wyznał w wypowiedzi dla lokalnej telewizji TV2 East Jutland Carsten Kruse, dyrektor SamsøRederi - armatora należącego do gminy Samsø.
Prom już odbywa rejsy pomiędzy portami Sælvig i Hou, ale służą one nabyciu praktyki i zaznajomieniu się załogi z eksploatacją statku na tej trasie. Rejsy z pasażerami mają się rozpocząć 24 lutego, jednak w pierwszym tygodniu będą to rejsy w tymczasowym rozkładzie. Od 1 marca Samsø ma zacząć pływać zgodnie z regularnym, stałem rozkładem rejsów.
Samsø, to pierwszy w Unii Europejskiej statek, a zarazem pierwszy prom pasażersko-samochodowy napędzany ekologicznym, przyszłościowym paliwem - LNG, zatrudniony w ruchu lokalnym (kursujący pomiędzy portami jednego państwa). Stanowi też ważny kamień milowy dla polskiego przemysłu okrętowego, gdyż jest pierwszą jednostką wyposażoną w polskiego projektu i budowy system paliwowy LNG, łącznie z kriogenicznym zbiornikiem na skroplony gaz ziemny utrzymywany w temperaturze niższej niż 160 st. poniżej zera. Wodowanie promu odbyło się 27 marca ubiegłego roku.
Statek o długości 100 m i szerokości 19 m jest jednym z największych promów gazowych budowanych dotąd w stoczni Remontowa Shipbuilding. Spółka pozyskała kontrakt w drodze ogólnoeuropejskiego przetargu.
Zbudowana w stoczni Remontowa Shipbuilding jednostka odpowiada ogólnie przyjętej proekologicznej polityce duńskich władz. Zastosowanie napędu gazowego pozwoli na znaczne ograniczenie emisji dwutlenku węgla oraz azotu do atmosfery. Gmina Samsø, która zamówiła statek, jest pierwszą duńską wyspą korzystającą tak szeroko ze źródeł energii odnawialnej. Zadecydowały o tym 17 lat temu władze Danii. Cel ten osiągnięto w ciągu kilkunastu lat. Obecnie wyspa jest w 100 proc. zasilana energią pochodzącą z elektrowni wiatrowych i - co ciekawe - eksportuje także energię pozyskiwaną w sposób ekologiczny.
Zatrudnienie promu z napędem LNG dla skomunikowania wyspy z głównym lądem Danii, dopełnia realizację "ekologicznych" ambicji gminy Samsø.
Warto dodać, że projekt statku opracowany został przez biuro projektowe Remontowa Marine Design and Consulting (RMDC). Statek zaprojektowano i zbudowano pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV. Spółka Remontowa LNG Systems (dawniej FUO Rumia) wykonała i dostarczyła kompletny system zasilania LNG, Remontowa Hydraulic Systems (dawniej Hydroster) - system ładunkowy ro-ro wraz z furtami dziobową i rufową oraz pokładami ruchomymi, a spółka Famos - kompletne wyposażenie wnętrz statku, tj. salony pasażerskie, kabiny załogowe oraz przestrzenie handlowe na pokładach pasażerskich etc. Wszystkie ww. firmy należą do grupy kapitałowej REMONTOWA Holding.
Warto zwrócić uwagę na fakt, iż Remontowa LNG Systems jest jedną z nielicznych firm na świecie produkujących paliwowe systemy LNG przeznaczone do instalacji na statkach. Jest to rozwojowa i nowa technologia w napędach okrętowych. W skład systemu wchodzi: kriogeniczny zbiornik paliwowy LNG (cryogenic fuel LNG tank), stacja tankowania (bunkering station) oraz instalacja przygotowania gazu (TCS - tank connections space). Zbiornik paliwowy ze względu na niskie temperatury (kriogeniczne) działania, składa się z dwóch zbiorników - wewnętrznego (naczynie kriogeniczne) i zewnętrznego (naczynie próżniowe), każdy wykonany z stali nierdzewnej. Przestrzeń pomiędzy zbiornikami wypełniona jest niepalnym i nietoksycznym perlitem, który stanowi izolację termiczną zbiornika wewnętrznego. Objętość zbiornika oraz ciśnienie dopasowywane jest do potrzeb klienta. Aby móc podjąć się takiej produkcji, w spółce tej opracowano i wdrożono m.in. specjalną technologię spawania.
Prom przeznaczony jest do całorocznej obsługi połączeń lokalnych pomiędzy jedną z duńskich wysp i lądem stałym. Kursować będzie na linii Sælvig (na wyspie Samsø) - Hou (na Jutlandii). Jednorazowo zabierać może na pokład 600 pasażerów oraz 160 samochodów. Dwa główne salony pasażerskie i kafeteria znajdują się na pokładzie nr 4, skąd można wyjść na pokłady słoneczne ze stolikami i miejscami do siedzenia.
Stocznie, które już teraz mają na swoim koncie budowę statków z napędem LNG z pewnością można uznać za pionierów tej technologii. Do wciąż nielicznych takich stoczni na świecie należy Remontowa Shipbuilding, która przed promem Samsø, od 2009 roku, zbudowała już ok. 10 statków z napędem LNG lub dual-fuel - LNG/diesel.
Co ciekawe, USA budowę swojego pierwszego statku z napędem LNG ukończyły dopiero w roku 2015. W lutym br. odbyło się pierwsze tankowanie gazowym paliwem zbiorników na serwisowcu offshore Harvey Energy. Jak wspomniano - specjalistyczne wyposażenie systemów napędowych LNG także produkują nieliczne dotąd firmy. Jedną z nich jest znany z działalności na rynku kosmicznym, lotniczym i militarnym, amerykański koncern Lockheed Martin, w którym wyprodukowano kriogeniczne zbiorniki dla pierwszych budowanych w USA zaopatrzeniowców górnictwa morskiego (statków typu PSV) z napędem LNG, w tym dla pierwszego z serii - Harvey Energy. Koncern, w swoich oficjalnych materiałach informacyjnych i promocyjnych podkreśla, że projektując i budując te okrętowe zbiorniki paliwowe LNG, wykorzystywał swoje doświadczenia z zakresu techniki kosmicznej (chodzi głównie o budowę kriogenicznych zewnętrznych zbiorników dla amerykańskich promów kosmicznych).
Podchwytując to stwierdzenie, niektóre branżowe media amerykańskie, o zbiornikach kriogenicznych na statki PSV ze stoczni Gulf Coast Shipyard Group, pisały jako o "inspirowanych przez NASA" (NASA-inspired cryogenic fuel tanks)... Niedawno taki "inspirowany przez NASA" zbiornik LNG z Lockheed Martin został dostarczony do stoczni Gulf Coast Shipyard Group w Gulfport, gdzie budowane są pierwsze amerykańskie statki typu PSV z napędem LNG, przeznaczone dla armatora Harvey Gulf z Nowego Orleanu.
Mniej więcej w tym samym czasie, 14 kwietnia ub. r., w nocy, z Rumi do Gdańska, do stoczni Remontowa Shipbuilding SA przetransportowano pierwszy polski kriogeniczny zbiornik na okrętowe paliwo LNG. Nie jest to wprawdzie pierwszy w ogóle zbiornik na LNG, który powstał w naszym kraju, ale prawdopodobnie drugi (pierwszy zbiornik ciśnieniowy do transportu cieczy kriogenicznych, w tym także LNG w formie kontenerów ISO, opracowany we współpracy z Politechniką Krakowską wyprodukowała firma Chemet z Tarnowskich Gór).
Utrzymanie gazu ziemnego w stanie ciekłym wymaga zachowania bardzo niskiej temperatury poniżej -162⁰C. Nawet niewielki jej wzrost powoduje, że ciekły gaz zaczyna parować (przechodzi w stan gazowy). Z tego powodu w budowie zbiorników kriogenicznych wykorzystywane są specjalne dość skomplikowane technologie izolacyjne, co powoduje, że niewiele firm zajmuje się ich produkcją.
Zbiornik zaprojektowany i zbudowany przez Remontowa LNG Systems (FUO Rumia), we współpracy ze specjalistami z Politechniki Wrocławskiej jest pierwszym, który znalazł zastosowanie na morzu. Dotychczas na statkach napędzanych LNG budowanych w Polsce zbiorniki takie sprowadzano np. z Chin, Norwegii lub innych krajów. Pierwszą jednostką, na której zamontowano polskiej budowy paliwowy zbiornik LNG jest właśnie dwustronny prom Samsø.
Grzegorz Landowski, Piotr Stareńczak/SeaMedia
Fot.: Samsø Rederi
Prom Samsø i jego wyjście ze stoczni
Pierwsze przybycie promu do portu macierzystego
Samsø - charakterystyka podstawowa
nr IMO 9692806
państwo bandery Dania
port macierzysty Sælvig
armator (właściciel) Samsø Kommune
armator zarządzający / operator Samsø Rederi
stocznia (statek całkowicie wyposażony) Remontowa Shipbuilding SA
projekt / stoczniowy nr budowy 2872/1
projektanci OSK-ShipTech A/S (projekt wstępny / koncepcyjny, dokumentacja przetargowa) i RMDC - Remontowa Marine Design and Consulting (zasadnicze i ostateczne prace projektowe; symbol projektu - RMDC 2872)
rok budowy 2015
kontrakt 18.03.2013
położenie stępki 30.08.2013
wodowanie 27.03.2014
przekazanie 09.02.2015
długość całkowita 99,91 m (według innych źródeł 99,96 m)
długość między pionami 97,45 m (według innych źródeł 95.96 m)
długość na wodnicy pływania 95,962 m
szerokość konstrukcyjna 18,50 m (według innych źródeł 18,49 m)
szerokość całkowita 19,00 m
wysokość do pokładu głównego 5,20 m (według innych źródeł 5,21 m)
zanurzenie maksymalne 3,015 m
nośność 650 t
tonaż pojemnościowy brutto 5478
tonaż pojemnościowy netto 1644
długość pasa ładunkowego ro-ro 690 m
ładowność samochodów osobowych 160
ładowność zestawów drogowych / trailerów 16
prędkość eksploatacyjna 14 węzłów
prędkość maksymalna 15,5 węzłów
pędniki azymutalne napędu głównego 4 x Schottel STP 550 (Schottel GmbH)
silniki napędu głównego (dual fuel) 4 x Wärtsilä 6L20DF
awaryjny zespół prądotwórczy 1 x 240 kW / Scania DI9 (Scania CV AB, Industrial & Marine Engines)
CMK zintegrowane w sterówce
pojemność zbiornika paliwowego LNG 40 m sześc.
pojemność zbiornika na olej napędowy 80 m sześc.
pojemność zbiornika na wodę słodką 20 m sześc.
pojemność zbiornika systemu kompensacji przechyłów 40 m sześc.
łańcuch kotwiczny długość 495 m, średnica 42 mm
system ewakuacyjny (MES) - 2 x (po jednym na każdej burcie)
klasyfikacja, notacja klasy:
DNV GL (Det Norske Veritas - DNV) +1A1 Passanger/Car ferry B restricted area R2 [DNK], E0 Gas Fuelled, ICE CLASS C BIS
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.