W ub. roku europejskie stocznie zanotowały 17 proc. wzrost wielkości zamówień, w porównaniu do 2013 roku. Portfel zamówień na 2014 rok wynosił 350 statków o łącznej masie 6,7 mln ton sześciennych oraz o wartości 36,6 mld dolarów.
Globalny rynek okrętowy w 2014 roku charakteryzowały zamówienia 5341 statków o łącznej masie 113,6 mln ton sześc. i wartości 311,3 miliardów USD. Wynika z tego, że stocznie europejskie miały 11,8 proc. udział (wartościowo) w światowym rynku.
Największy portfel zamówień odnotowały stocznie z Korei Południowej - 101,1 mld USD, co jednak oznacza spadek o 9,5 procent w porównaniu do 2013 roku. Drugi pod względem wartości zamówień portfel zdobyły stocznie chińskie - 90,5 mld USD.
Z zestawień tych wynika, że wartościowo europejskie stocznie miały 11,8 proc. udział w produkcji światowej i 5,9 proc. – w ujęciu tonażowym. Ta rozbieżność wskazuje, że produkują one bardziej specjalistyczne statki i o zaawansowanej technologii, niż azjatyckie, czyli także bardziej wartościowe.
Według analityków rynkowych, na których powołuje się portal promy.24.com, nie wiadomo, jak długo potrwa wzrost zamówień w stoczniach europejskich, ale co najmniej przez kilka najbliższych lat.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.