W ub. tygodniu, dość nieoczekiwanie, wyprowadzono z gdyńskiego portu i rejonu byłej Stoczni Gdynia platformę wiertniczą Lotos Petrobaltic. Okazało się, że po ukończeniu jednego etapu prac związanych z przeglądem odnowienia klasy, postanowiono zatrudnić doraźnie platformę, po czym wróci ona do stoczni na dalszą część przeglądu i remontów.
Jak poinformowano nas w biurze prasowym zleceniodawcy remontu i właściciela platformy, przegląd klasowy platformy Lotos Petrobaltic został ukończony w zakresie dotyczącym części nawodnej. W porozumieniu ze spółkami Grupy Mars realizującymi zlecenie na odnowienie klasy platformy wiertniczej LOTOS Petrobaltic, wyholowano ją w ubiegłym tygodniu w morze w celu wykonania prac na złożu B3, polegających na rekonstrukcji odwiertu B3-5. Po zakończeniu tych prac platforma ma wrócić do stoczni w celu dokończenia przeglądu.
Przy okazji pojawiły się spekulacje wokół drugiego kontraktu realizowanego przez gdyńskie firmy z grupy Mars Shipbuilding and Offshore na rzecz Lotos Petrobaltic, dotyczącego przebudowy platformy wiertniczej Petrobaltic na centrum produkcyjne dla złoża B8. Sugerowano nawet domniemane przerwanie prac i zerwanie kontraktu.
Jak zapewniono nas w biurze prasowym Lotos Petrobaltic prace na platformie Petrobaltic trwają. Zgodnie z wcześniej przyjętym planem platforma będzie centrum produkcyjnym ropy naftowej na złożu B8 i "zgodnie z obowiązującym harmonogramem 'pierwsza ropa' ze złoża B8 popłynie na początku 2016 r." Dodajmy, że 6 stycznia wprowadzono platformę Petrobaltic do suchego doku SD II stoczni Crist.
Przy okazji warto przypomnieć, że firmy Mars Shipbuilding & Offshore, zdobywając kontrakt na przebudowę platformy na wydobywczą, niezależnie od tego, że projekt przebudowy wykonano w co najmniej dwóch firmach zagranicznych (we Włoszech, na zlecenie Lotos Petrobaltic), o czym wcześniej pisaliśmy, musiały się także posiłkować współpracą z bardziej doświadczoną w branży offshore stocznią.
Ofertę na przebudowę platformy wydobywczej Mars przygotowywał wraz ze stocznią Dubai Drydocks World, która zrealizowała już ponad 100 podobnych projektów, takich jak m.in. budowy platform samopodnośnych i półzanurzalnych. Często jednak były to budowy obiektów offshore częściowo tylko wyposażonych w Dubaju albo budowy niesamodzielne, tak jak w przypadku działania stoczni Dubai Drydocks World jako podwykonawcy ABB i firmy wyspecjalizowanej w budowie i przebudowach obiektów offshore - Aibel z Norwegii przy niedawnej budowie platformy półzanurzalnej Dolwin Beta, mającej służyć jako wielka wysokonapięciowa stacja transformatorowa dla dużej niemieckiej farmy wiatrowej.
Na sugestie z niektórych mediów, że prace przy przebudowie platformy Petrobaltic toczyły się powoli (co miało nawet doprowadzić do nieuprawomocnienia się i wygaśnięcia kontraktu), nie uzyskaliśmy jednoznacznego zaprzeczenia z biura prasowego Lotos Petrobaltic, odnośnie tempa prac. Zapewniono nas jednak, że "umowy ze spółkami Grupy Mars są w mocy. A prace na platformie Petrobaltic trwają i nie zostały przerwane".
rel (Lotos Petrobaltic), SeaMedia
Widać, że MARS was bardzo uwiera. Aż tak boli, że kolejne zwyczajowo robione przez GSR projekty idą do MARS'a? Dlaczego? Ze państwowi? Czy że ludzie do nich od was coraz częściej przechodzą? Panowie, wyluzujcie!! Będzie dobrze, dla was też roboty starczy. Zajmijcie się swoimi problemami bo też ich trochę w swoich dokach macie, prawda? Jakoś o nich tu nie piszecie
Location: Poland Main Contractor: Rosetti Marino SCOPE OF WORK:
Conversion of drilling rig from MODU to production center. Engineering, Procurement services, Management and HUC works. READY FOR SAIL AWAY: November 2015
proszę podpisywać się pod swoimi postami. Przynajmniej z czystej uczciwości.
Panowie Marsjanie, zamiast komentować i pisać bzdurne przycinki do Remontowej weźcie się za robotę. Katamarana dla UG zbudowany? Sprawa Konremu wyjaśniona? Czy ktokolwiek z WAS w tej sprawie złożył zawiadomienie do prokuratury?
Co do kontraktu to rożne plotki chodzą po Stoczni Crist z dnia na dzień słyszy się co innego, na chwile obecna wygląda to tak ze urządzenia do wiercenia zostały zdemontowane.
ps. więcej optymizmu a zobaczycie ze lepiej się poczujecie .
Zycze MARS-owi i tym podobnym : wytrwałości i cierpliwości w tych cieszkich czasach
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.