Stocznie, Statki

Na plażę stoczni złomowej trafił jeden z najbardziej znanych i najpopularniejszych promów eksploatowanych dotąd przez polskich operatorów - Pomerania

Pływał w barwach Polskiej Żeglugi Bałtyckiej i pod znakiem handlowym Polferries w latach 1978-2010. W swej urozmaiconej karierze był eksploatowany na kilku różnych liniach zawijając do portów: Świnoujście, Kopenhaga, Felixstowe, Helsinki, Nynäshamn, Gdynia, Kalmar, Rönne, Karlskrona, Genua, Marsylia, Tunis, Malmö, a u nowego właściciela, od roku 2011, także Split i Ancona.

Każdego dnia w stoczniach złomowych swój żywot kończą statki, których z ekonomicznego punktu widzenia nie ma sensu utrzymywać. Sukcesywnie staramy się Państwa informować o kolejnych jednostkach, których już nie zobaczymy w portach i na morzu.

Zaledwie kilka dni temu 19 października do stoczni złomowej w Zatoce Kambajskiej w Indiach dotarł chyba najbardziej znany i rozpoznawalny polski prom. Chodzi o pierwszy prom zbudowany w Polsce i dla polskiego armatora - prom Pomerania, ostatnio noszący nazwę Dalmatia. Prom Dalmatia, ex Pomerania, wprowadzono na plażę stoczni złomowej w Alang 23 października 2014 r.

Pomerania została zbudowana w 1978 roku w Stoczni A. Warskiego w Szczecinie pod numerem B490/01 dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Była pierwszym morskim promem pasażersko-samochodowym zbudowanym przez polską stocznię, co warte podkreślenia - na bazie własnego projektu który opracował zespół pod kierownictwem generalnego projektanta Andrzeja Żarnocha. Do roku 2010 pływała w barwach kołobrzeskiego armatora ostatnio obsługując połączenie Świnoujście - Kopenhaga oraz sezonowe połączenie Świnoujście - Ronne, w 2011 roku została sprzedana i trafiła na Morze Śródziemne, gdzie, pod nazwą Dalmatia, eksploatował ją operator Blue Line Ferries.

W międzyczasie, w 1996 roku Pomerania została gruntownie przebudowana w Gdańskiej Stoczni Remontowej: zyskała dodatkowy pokład, zmodernizowano kabiny i część rozrywkową promu.

Czytaj także: "Pomerania odpłynęła"  (artykuł, w którym można się zapoznać z historią promu Pomerania) 

Siostrzany prom o nazwie Silesia i numerze budowy B490/02 zbudowany w 1979 roku także dla PŻB, a sprzedany w 2005 roku nadal znajduje się w eksploatacji na Morzu Śródziemnym. Jednak można spodziewać się, że wkrótce i Silesia podzieli los Pomeranii.

Kilka lat temu, a dokładnie w 2010 roku, trochę po cichu po przejęciu przez Finnlines linii z Gdyni do Helsinek, zniknął z naszych oczu i trafił do stoczni złomowej Inowrocław z Euroafrica Sea Lines. Natomiast w bieżącym roku do stoczni złomowej trafił inny weteran naszych portów Mikołaj Kopernik, bliźniacza jednostka do tragicznej sławy Jana HeweliuszaMikołaj Kopernik przez ostatnie lata po sprzedaży w 2008 roku przez Euroafrica Sea Lines pływał pod nazwą Harput dla tureckiego armatora Kolin Insaat Turizm Sanayi.

W tym roku także do stoczni złomowych trafiło parę statków Polskiej Żeglugi Morskiej w tym siarkowiec Kaliope oraz kilka masowców zbudowanych dla PŻM w kopenhaskiej stoczni Burmeister & Wain.

JB

Fot.: Polferries, Piotr B. Stareńczak
;

+27 Łza się w oku kręci ....
Żegnaj Kochana ... praca na Twoim pokładzie to była czysta przyjemność oraz wspaniała przygoda. To był najlepszy statek na Świecie :)
24 październik 2014 : 17:34 pżbowiec | Zgłoś
+9 :) wzruszona
Wzruszona
24 październik 2014 : 18:14 Magdalena | Zgłoś
+2 MAZOVIA
B 490/3 Mazovia (kadłub) został sprzedany do Turcji
24 październik 2014 : 20:00 any | Zgłoś
+5 Żarnoch
Błąd - generalnym projektantem Pomeranii był Andrzej Żarnoch, a A. Śliwczyński projektował promy budowane dla ZSRR. Jeśli już podaje się tak szczegółowe informacje to należy sprawdzić co się pisze, a nie rozpowszechniać błędy i bzdury. W artykule z 2011 do którego jest odnośnik wszystko jest OK.
24 październik 2014 : 20:21 SSN | Zgłoś
+7 Poprawione
Za pomyłkę przepraszamy.
24 październik 2014 : 21:50 Redakcja | Zgłoś
+4 kolejny blad w artykule
Cytuję SSN:
Błąd - generalnym projektantem Pomeranii był Andrzej Żarnoch, a A. Śliwczyński projektował promy budowane dla ZSRR. Jeśli już podaje się tak szczegółowe informacje to należy sprawdzić co się pisze, a nie rozpowszechniać błędy i bzdury. W artykule z 2011 do którego jest odnośnik wszystko jest OK.


Pomerania nigdy nie plywala z Gdynii tylko z Gdanska!! Jeszcze raz podpisze Jeśli już podaje się tak szczegółowe informacje to należy sprawdzić co się pisze, a nie rozpowszechniać błędy i bzdury
25 październik 2014 : 09:43 mko | Zgłoś
+3 Ystad
o tym, że pływała też do Ystad także nie napisano ;)
Oj brakuje już w tym kraju morskich dziennikarzy którzy wiedzieliby o czym piszą, a nie pisali co wiedzą.
25 październik 2014 : 16:31 SSN | Zgłoś
-1 malkontent
Czytaj ze zrozumieniem, nigdzie nie jest napisane o tym, że Pomerania pływała z Gdyni. Także nikt nie wypisywał wszystkich połączeń Pomeranii - jakbyś wiedział przez lata było ich ok. 10 a przede wszystkim Gdańsk - Helsinki...

"Do roku 2010 pływała w barwach kołobrzeskiego armatora ostatnio obsługując połączenie Świnoujście - Kopenhaga oraz sezonowe połączenie Świnoujście - Ronne"

Z tego co wiem, to przez 10 ostatnich lat obsługiwała stale te połączenia....


Każdego dnia widzę z TV jak Polska jest budowana przez takich malkontentów jak Ty, więc nie ma co się dziwić, że ten kraj stoi od dawna w miejscu.
27 październik 2014 : 11:31 GEJ | Zgłoś
+3 Kłopoty z czytaniem ze zrozumieniem
Chyba pora wrócić do szkoły, cytuję: "W swej urozmaiconej karierze był eksploatowany na kilku różnych liniach zawijając do portów: Świnoujście, Kopenhaga, Felixstowe, Helsinki, Nynäshamn, Gdynia..." - to zdanie jasno mówi, że pływał na linii opartej o Gdynię, co jest bzdurą wyssaną z palca. Zdanie wcześniejsze: "Pływał w barwach Polskiej Żeglugi Bałtyckiej i pod znakiem handlowym Polferries w latach 1978-2010." też nie jest prawdziwe, bo w tych latach okresowo należał też do PŻM i pływał w barwach kilku innych operatorów!
Poza tym jeśli komuś zarzucasz malkontenctwo, to najpierw zobacz "bylejactwo", brak dbałości o szczegóły i fakty historyczne w przedstawianiu historii polskiej żeglugi. Cały ten tekst jest napisany na kolanie, na odwal, byle wyrobić wierszówkę, ewidentnie przez osobę nie mającą pojęcia o czym pisze. Jakieś hasła, nazwy, daty bez związku z faktami...
Następne byki są dalej - m.in. Mikolaj Kopernik nigdy nie pływał na żadnej linii jako Harput, tylko zaraz po przypłynięciu z Polski stanął na sznurku w jednej z tureckich stoczni, gdzie stał do złomowania w br. w Aliadze.
27 październik 2014 : 13:11 SSN | Zgłoś
+4 mechaniczna pomarancza
Szkoda trosze ze mechaniczna pomerancza zostalo sakasowana
25 październik 2014 : 02:12 maszyna | Zgłoś
+5 Szkoda
Szkoda pływałam ja pare razy naprawdę szkoda jeszcze mogła pływać
25 październik 2014 : 07:52 Magda1984 | Zgłoś
+9 M/F "Pomernia "
Bardzo smutna wiadomość .Rejs na trasie Świnoujście -Kopenhaga pozostawił same miłe wspomnienia . Łza się w oku kręci
25 październik 2014 : 14:53 Marcin 0303 | Zgłoś
+6 ja
A dlaczego nie dano drugiego promu do kopenhagi tylko po cichu wycofano pomeranie
26 październik 2014 : 11:04 89d8d | Zgłoś
+3 Jeszcze pływa POMERANIA RC 1:100
http://www.youtube.com/watch?v=YJE0po8gV8I

http://www.youtube.com/watch?v=5AyLRXkVHkY

http://www.youtube.com/watch?v=p0bIp5hjgC8

No cóż tyle miłych wspomnień, przeżyć, wycieczek... brak słów, żal.
W.G - modelarz
28 październik 2014 : 14:44 W.G. modelarz | Zgłoś
+5 Mój pierwszy morski rejs
wielka szkoda mam ogromny sentyment do tego promu bo właśnie na nim po raz pierwszy w życiu wyjechałem za granicę po raz pierwszy przez morze. Polonia ,Wawel to nie to co moja Pomcia jak ją nazywałem. Zegnaj
28 październik 2014 : 20:20 Witold Brodziński | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0278 4.1092
EUR 4.2254 4.3108
CHF 4.5076 4.5986
GBP 5.09 5.1928

Newsletter