Stocznie, Statki

Do Szczecina przybędzie, w związku z wizytą duńskiej pary książęcej, duński okręt wojenny. Będzie to fregata rakietowa HDMS Niels Juel (F 363). Okręt spodziewany jest przy szczecińskim Bulwarze Chrobrego we wtorek, 13 maja po południu.

W środę, 14 maja br. Szczecin ugości następcę tronu Królestwa Danii JKW Fryderyka wraz z małżonką JKW Marią Elżbietą. Para Książęca spędzi w Szczecinie jeden dzień. To będzie pierwsza wizyta duńskiej Pary Książęcej w Polsce.

Wizyta w Szczecinie rozpocznie się od uroczystego śniadania w Urzędzie Miasta, które odbywa się na specjalne zaproszenie prezydenta Szczecina. W spotkaniu tym będą uczestniczyć także przedstawiciele Kancelarii Prezydenta RP, Ambasador Polski w Danii, Ambasador Danii w Polsce, władze rządowe i samorządowe województwa, oraz delegacja osób towarzyszących duńskiej Parze Książęcej.

Celem trzydniowej majowej wizyty Pary Książęcej w naszym kraju jest ożywienie i pogłębienie szybko rozwijającej się współpracy gospodarczej między Polską i Danią oraz promocja duńskich innowacyjnych rozwiązań w wybranych dziedzinach gospodarki. Dlatego też w planie wizyty jest m.in. udział Księcia Fryderyka w seminariach poświęconych energii wiatrowej oraz gospodarowaniu odpadami, które odbędą się w Trafostacji Sztuki oraz wizyta Księżnej Marii w polskim oddziale KK Electronic.

Para Książęca odwiedzi także duńskich żołnierzy z Wielonarodowego Korpusu Północny-Wschód, oraz spotka się z załogą duńskiej jednostki marynarki wojennej, która w przybije do nabrzeża u stóp Wałów Chrobrego. Okręt (HDMS Niels Juel) przypłynąć ma dzień wcześniej, po południu. Księżna Maria Elżbieta odwiedzi także małych pacjentów kliniki Pediatrii, Hematologii i Onkologii Dziecięcej Szpitala przy ul. Unii Lubelskiej.

Fregaty typu "Iver Huitfeldt" (należy do nich Niels Juel, którego gościć będziemy w Szczecinie) są kolejnymi duńskimi jednostkami opracowanymi w zgodzie z rodzimym systemem Standard Flex (pierwsze były okręty patrolowe typu Flyvefisken). Jest to koncepcja modułowości, w ramach której można dokonać stosunkowo łatwej wymiany uzbrojenia i wyposażenia na okręcie, aby przystosować go do wypełniania różnych zadań, zgodnie z aktualną potrzebą. W latach 2004-2005 do służby weszły okręty wsparcia typu "Absalon" i to ich projekt stał się podstawą nowych fregat. O ile jednak "Absalony" dysponują jedynie silnym uzbrojeniem obronnym, o tyle fregaty mają też znaczny potencjał ofensywny.

Budowa pierwszej jednostki rozpoczęła się w cywilnej stoczni Odense Stålskibsværft 2 czerwca 2008 roku i jeszcze zanim pierwsza fregata została zwodowana, położono stępkę pod kolejne dwa okręty. Budowa postępowała równocześnie, etapami, w tym samym doku, wykorzystując elementy dostarczane przez podwykonawców z Litwy i Estonii. Po wodowaniu każda fregata udawała się do bazy w Korsør, gdzie dokańczano instalację wyposażenia i uzbrojenia.
Stępkę pod jednostkę F363 Niels Juel położono 22 grudnia 2009 r., 21 grudnia 2010 miało miejsce wodowanie okrętu, a wprowadzenie do służby - 7 listopada 2011 r. (według innych źródeł - dopiero w 2012 roku).
 
Nazwy okrętów wybrano tak, aby reprezentowały trzy stulecia z historii duńskiej floty. Niels Juel to wiek XVII, Iver Huitfeldt - wiek XVIII, a Peter Willemoes - wiek XIX.
 
Podobnie jak "Absalony", fregaty typu "Iver Huitfeldt" opracowano z myślą o ograniczeniu wykrywalności w zakresie promieniowania radarowego, magnetycznego i podczerwieni, a także o maksymalnym wyciszeniu. Można je odróżnić po tym, że "Huitfeldty" są o jeden pokład niższe i nie mają wewnętrznego pokładu wielofunkcyjnego, a zewnętrznie - po tym, że komin przeprojektowano, aby chronić antenę radaru SMART-L.
 
Okręty wyposażono w radary SMART-L (działający w pasmie L) i APAR, radar Saab CEROS 200 na użytek systemów samoobrony, radar nawigacyjny Furuno oraz sonar ATLAS ASO 94 zainstalowany w kadłubie. Uzbrojenie skonfigurowano z myślą głównie o obronie przeciwlotniczej, toteż jego podstawę stanowią zainstalowane na śródokręciu pionowe wyrzutnie (VLS) Mk 56 dla pocisków przeciwlotniczych ESSM i Mk 41 dla SM-2 IIIA oraz, jeżeli Dania zdecyduje się na taki zakup, pocisków manewrujących RGM-109 Tomahawk. Okręty wyposażono też w wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych Harpoon i wyrzutnie torped MU90. Oprócz tego fregata dysponuje działem OTO Melara 76 mm Super Rapid oraz systemem CIWS Oerlikon Millennium 35 mm.
 
Napęd zapewniają cztery silniki dieslowskie MTU 8000 o mocy 8200 kW każdy, które przenoszą moc na dwie śruby o średnicy 4,3 metra i mogą rozpędzić fregatę do 28 węzłów. 101-osobowa załoga jest zorganizowana w cztery działy: chirurgiczny (32 osoby), maszynowy (32), zarządzania (20) i uzbrojenia (17). Na okrętach przygotowano jednak aż 165 miejsc do spania, z myślą o załogach śmigłowców czy kadetach.
 
Wnętrze okrętu dzieli się na siedem pokładów, szesnaście przedziałów wodoszczelnych, a zarazem sześć przedziałów zapewniających ochronę przed skutkami użycia broni ABC. Fregaty są również wyposażone w pokład lotniczy z hangarem, gdzie mogą przyjąć do dwóch lekkich lub średnich śmigłowców (o masie do 20 ton), takich jak AgustaWestland AW101 lub Westland Lynx.
 
HDMS Niels Juel wstępnie (według informacji dostępnych w niedzielę) spodziewany jest w Szczecinie we wtorek, 13 maja, ok. godz. 14:00, natomiast około cztery do maks. pięciu godzin wcześniej przechodzić będzie przez Świnoujście. Niewykluczone jednak, że pojawi się w Szczecinie wcześniej - prawdopodobnie ćwiczył na Bałtyku i już w niedzielę ok. godz. 15:00 był (nie kierując się jeszcze w stronę Świnoujścia) zaledwie 5 godzin drogi od polskiego portu.
Nie wiadomo jeszcze, czy okręt zostanie udostępniony do zwiedzania. Jeżeli tak - poinformujemy o tym tutaj i / lub na stronie Portalu Morskiego na Facebook'u.
 
Media4Sea, rel (UM Szczecin), Wikipedia
 
Fot., Rys.: Archiwum
+2 Dział chirurgiczny:)
Myślę, że chodzi o dział operacyjny
17 maj 2014 : 12:43 tom | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9887 4.0693
EUR 4.1598 4.2438
CHF 4.3982 4.487
GBP 4.9714 5.0718

Newsletter