Żegluga

Przygotowujemy się do kilkuletnich inwestycji, które mają poprawić warunki żeglugi i bezpieczeństwo na Kanale Elbląskim - poinformował PAP Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gdańsku. Szacowany koszt tych prac to ponad 280 mln zł.

Jak przekazał PAP rzecznik gdańskiego RZGW Bogusław Pinkiewicz, na najbliższy sezon nie przewidziano przedsięwzięć, które spowodowałyby utrudnienia w żegludze po Kanale Elbląskim. Prowadzone tam za ok. 2,5 mln zł prace remontowo-utrzymaniowe mają być zakończone jeszcze przed sezonem. Obejmują one m.in. usunięcie usterek powstałych podczas eksploatacji, naprawy umocnień brzegowych i ekspertyzy stanu technicznego.

"Obecnie przygotowujemy się do kilkuletnich inwestycji, które mają poprawić warunki żeglugi i bezpieczeństwo na Kanale Elbląskim" - poinformował rzecznik.

Chodzi o dwa projekty o łącznej wartości ponad 280 mln zł, które miałyby zostać zrealizowane w latach 2026-2029. RZGW w Gdańsku chce je przeprowadzić w partnerstwie z podmiotami zrzeszonymi w Związku Gmin i Powiatów Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego. Dofinasowanie na ten cel ma pochodzić z programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027.

Projekt „Odbudowa systemu wodnego Kanału Elbląskiego zakłada m.in. remont umocnień brzegowych na odcinkach łącznej długości blisko 34 km: między śluzą Miłomłyn a wrotami w Buczyńcu, Miłomłynem a jeziorem Ewingi oraz z Miłomłyna do Starych Jabłonek.

To pierwszy etap prac, które mają być prowadzone w latach 2026-2028 za ok. 258 mln zł. Inwestycje są na etapie przygotowywania wniosków o dofinansowanie, które mają zostać złożone jeszcze w tym roku.

W drugim etapie planowanym na lata 2027-2029 mają być przebudowane wybrane odcinki obwałowań i budowli pomiędzy wrotami Buczyniec a pochylnią Całuny. Przewidziano też modernizację jazu Miłomłyn oraz jazu w Samborowie na rzece Drwęcy wraz z przenoską dla kajaków. Koszt tych prac to ok. 14 mln zł.

Z kolei projekt „Szlak kulturowy Kanału Elbląskiego” zakłada zagospodarowanie turystyczne terenu 5 pochylni i 4 śluz, tj. przystosowanie do zwiedzania, oznakowanie i wyposażenie w obiekty małej architektury. RZGW podało, że wniosek o dofinansowanie ma być złożony w przyszłym roku. Zakładany koszt prac, które przewidziano na lata 2026-2028, to ponad 10 mln zł.

Zbudowany w 1862 roku Kanał Elbląski jest unikatowym zabytkiem hydrotechniki, dzięki czynnemu systemowi pięciu pochylni z tzw. suchym grzbietem - w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach.

Statki wycieczkowe i inne jednostki pływające, żeby pokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach i przeciągane po torowisku za pomocą stalowych lin, które porusza koło wodne. Na kanale są też cztery śluzy: Miłomłyn, Zielona, Mała Ruś i Ostróda.

Kanał stanowi jedną z najpopularniejszych atrakcji turystycznych regionu, np. przez pochylnię w Buczyńcu w ubiegłorocznym sezonie żeglugowym przeprawiono 3523 jednostki.

Mapa Kanału Elbląskiego. Ilustr.: Żegluga Ostródzko - Elbląska
Mapa Kanału Elbląskiego. Ilustr.: Żegluga Ostródzko - Elbląska

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9887 4.0693
EUR 4.1598 4.2438
CHF 4.3982 4.487
GBP 4.9714 5.0718

Newsletter